|
Videoton R 636 N Velence rádió teljes felújítása
|
A fejlődés
mindig többlépcsős, soha véget nem érő folyamat. Egy szinten az
ember bizonyos idő után önkéntelenül is a következő lehetőséget kutatja. Az
évek során elkövettem pár
amatőr cselekedetet
lazúros
vagy éppen lakkos ecsettel
a kezemben, csak hogy az igazi komoly munkát elodázzam valahogy. Ebben
benne volt némi lustaság, mert nem töltöttem kellő időt a szakmai
ismeretek elsajátításával (jó pap is holtig tanul, na!). Volt valamennyi
erősködés, hogy egy alternatív megoldással is lehet jó végeredményt
elérni a sok piszmogás helyett, elég a spray és kész! Aztán egyszer csak
rájöttem, hogy nem. Újoncként, akinek gyerekként detektoros rádió
építése helyett a VHS videomagnó készségszintű használata jutott és
többet láttam tévét belülről, mint elölről, annak egy politúrozott
nagyszuper a maga komótos tömbszerűségével és néhány komor gombjával már
antiknak hatott. Aztán minél többet mozog az ember ebben a közegben, rájön,
hogy volt élet a fröccsöntött műanyag és a vastag lakkréteg előtt.
Nem kerülhetem el a sorsom. Felújítok egy régi rádiót, egy
igazit, kevés műanyaggal és sok politúrral. Terveim szerint a felújítás
kívül-belül érinti minden téren, amire csak lehetőségem van az évek
során megszerzett tapasztalataim alapján. Egy
Velencére esett a
választásom, ami nem volt szép, de legalább jó sem:
|
|
|
|
|
Első szempont volt, hogy bukás esetén ne fájjon annyira. Csak kicsit és rövid
ideig, nehogy elvegye a kedvem - van még bőven mit felújítanom! Kicsi a
káva, egyszerű a vonalvezetése. Beugrónak ott a sok ív és a szuvas részek
kezelése, nehezített szint a rozsdás sasszi és az elaggott technika
felélesztése. Továbbá nem kár érte, ha nem sikerül. Vagyis de, mert
mégis foglalkoztam vele, költöttem rá csak épp nem egy háború előtti
Orion vagy Standard válik egy újabb gorgóvá, amit a pincében kell
lepedővel letakarva tartani. Szóval eljutottam oda, hogy megpróbálom az
elejétől a végéig minden részre kiterjedően felújítani. Oké, jó! De
hogyan?
Kezdetnek szétszedtem a kávát, minden részét lecsavaroztam. A sasszit eltettem, még nem jött el az ideje. Rossz ránézni, még jó, hogy
elrakom szem elől! Kiválogattam a káva fa részeit a kupacból, majd
fogtam néhány ív csiszolóvásznat és nekiültem a régi politúr
eltávolításának a kertben. Erre ráment „néhány” órám. Mindig csak
szálirányban szabad csiszolni és nálam a 80-as feldörzsölés utáni 150-es
eltávolítás vált be. Végül 360-as jött, de van, aki ennél is finomabbal
fejezi be. Az élekre vigyázni kell és a keskenyebb részeknél sem szabad
erőltetni, nehogy sokat lehozzon a fából, mert akkor hullámos lesz a
felület.
Aztán van, aki citlinggel vagy más néven színlőpengével hamarabb végez
feleannyi energiával. Majd egyszer azt is kipróbálom. Miután jó sima lett, leportalanítottam.
|
|
|
|
A szúnak először szúölő vegyszerrel üzentem hadat. Ezt egy fecskendővel jó pár alkalommal
sokáig csepegtetve beitattam a járatokba. Korábban egy
félig szivacsosra rágott tévé káváját intéztem el ezzel a módszerrel.
Ott egy hónap kellett és egy doboz vegyszer ment bele! Amíg dolgozott a
szer, addig egy fogantyút szerkesztettem a rádióba, hogy majd festésnél
meg tudjam fogni, át tudjam forgatni bármilyen irányban. Ebbe tettem
négy csavart lábnak lentről, hogy azokon álljon. A szúette lyukakat
fakittel tüntethetjük el a legegyszerűbben. Itt érdemes a pác vagy a
káva színéhez igazodni (attól függ, mi lesz a felületkezelés), hogy ne
legyen később nagy árnyalatbeli eltérés. Én most egy másik utat
választottam - már most külön úton járok, mi lesz később? Erre a 4
lyukra pazarlás egy egész doboz fakitt. Javítóviaszt vettem, az örökre
eláll a polcon. Itt is a pác
színével egyezőt válasszunk. Ezt a viaszrudat a 180-200 fokos páka segítségével
beleolvasztottam a járatokba majd spaklival szintbe húztam. Kicsit utána
kell dolgozni, többször olvasztani majd elhúzni. A fakitt is igényli az
utómunkálatokat, mert száradás közben enyhén zsugorodik. Végül az
1000-es papírt áthúztam rajta párszor. Csiszolásnál előkerült egy jókora bütü
helye az előlap jobb alsó sarkánál. Kitakarítottam és azt is feltöltöttem ezzel a módszerrel.
|
|
|
|
|
A fapácot az előírásnak megfelelően bekevertem. Könnyen és gyorsan
beszívódott. A felhordásnál ahol az ecset először érintkezett a fával az
első rétegnél sötét foltok alakultak ki. A második réteg sokat javított a
helyzeten. Lehet, hogy kis szivacshengerrel jobb eredményt értem volna
el, mert az egyenletesebben teríti az anyagot. A rádió eredetileg igen sötét tónussal rendelkezett, szinte nem
is látszott a fa erezete. A végeredményt nézve egy harmadik réteg is
elfért volna rajta. A pácolás kihozta a fa rostjai közötti helyeket. Közelről
jól látszott,
hogy mit kell majd az alapozással eltűntetni. Lenti képen az első és a
második réteg utáni állapot:
|
|
|
A politúrozáshoz sötét sellakot választottam. Először készítettem egy 10
%-os oldatot denaturált szesszel. A sellakot grammra kimértem, majd a
jobb oldódás érdekében mozsárban őröltem. A szeszbe öntés után alaposan
felráztam, majd pihentettem. Naponta felráztam, amíg el nem tűntek a kis
darabkák. Utána átszűrtem egy lenvásznon. A káva alapozása
következett. Lenvászon darabkába habkőport szórtam, majd széleit összefogva
begumiztam azt. Ezzel a kis „ecsettel” bepamacsoltam a felületet
mindenhol. Szépen egyenletesen adagolja a habkőport. Egy kis vattacsomót
lenvászonnal borítottam és a vattába fecskendővel politúrt nyomtam.
Mikor már átszivárgott a vásznon, jöhetett a dörzsölés. A habkőpor és a
politúr elegyét be kell dolgozni a rostok közé, hogy megfelelően sima
alapot kapjunk a lakkozáshoz. Elsőre nem lett tökéletes, 2-3 alkalomra
volt szükség, hogy mindenhol kisimuljon a felület. Utána jött a tiszta
politúrozás egy tiszta vászonnal. Jöttek a gondok is! Vagy kevés volt a
lakk és letapadt vagy sok volt a lakk és feloldotta az előző réteget. Az
olajjal rácsepegtetett felület csak egy ideig segített a letapadáson. Ráadásul úgy vettem észre, hogy ahol többet használtam, ott foltosodást
okozott a száradás után. Amikor úgy éreztem, hogy elfogadható az eredmény, akkor
megszáradva látszottak a körök a felületen, ahogy vittem a labdacsot. A
rádió talpán
és a vászon előtti keresztlécen nem voltak problémák, azok már előbb
elkészültek, mint a rádió. Lehet, hogy kicsi volt a labdacs és nagy a
rádió felülete hozzá. Vagy nem lehetséges egy komplett szakmát és több év
tapasztalatát elsajátítani két óra alatt – súgta az őrangyal a jobb
vállamon. Utóbbit elvetettem elvégre mi baj lehet? Menni fog – súgta
a kis ördög a bal vállamon. Fajunk fennmaradásának egyik kulcsa az állandó alkalmazkodó képesség megőrzése. Vagyis
legyünk mindig készek a kompromisszumra és legyen nálunk egy B-terv (meg
egy tiszta törölköző...). Szóval előkerült a lakkozós ecsetem a
festőszerszámokkal teli vödörből. Több évtizedes, az óvoda óta halmozódó
maszatoló mázoló tapasztalattal a hátam mögött nem foghat ki
rajtam egy öreg fadarab. Az eddigi próbálkozások nyomait átcsiszolással
tompítottam. Az alapos portörlés után jött az ecsetelés. Ilyen gyorsan
még semmit sem festettem le. Nagyon gyorsan száradt a lakk és el akartam
kerülni, hogy meglátszódjanak az ecsetelések induló pontjai vagy az
„illesztésük”. Csak szálirányban húztam. A legnehezebb mutatvány az
előlap és az oldalak összedolgozása volt. A végeredmény tekintetében a
szálkás szívű bútorasztalosok örökre elcsapnának a szakma gyakorlásától. Én azonban
úgy látom, hogy ez egy elfogadhatóan sikerült alkotás olyasvalakitől,
aki karót kapott rajzból egy munkájára harmadikban. Pedig akkor is
és most is a jó szándék vezérelt. Összességében a politúrozás nem szép:
közelről fénybe fordítva látszanak az ecsethúzás nyomai. Karnyújtásnyira
nem feltűnő, ráadásul elég tükörfényes a felület. A másik, hogy a sok
próbálkozás miatt nekem már „vastagnak” érződik a bevonat. Nem olyan
durván, mint egy igazi lakk esetében, de a politúr „vékonyabb” réteget
ad. Fenti képen a bütü látható immáron politúr alá zárva. |
Úgy gondoltam, hogy amíg nincs célegyenesben a külső, addig a belsővel
sem foglalkozom. A komoly részsiker után azonban jöhetett a sasszi.
Nagyon csúnya állapotban volt. A felülete rozsdás, a hálózati
transzformátor nem eredeti, az alkatrészek közül sok kilehelte lelkét.
Vagyis pont ezért esett erre a választásom. Fogtam a tollat és papírt,
majd mindent felírtam, hogy mi hova megy, milyen színű vezetékkel,
melyik forrpontra, mik a csövek bekötései stb. Ezt máshol úgy hívják,
hogy kapcsolási rajz. Ez általában illik értelmeznie
a műszerész végzettségűeknek, de én ismerem a rövidebb utat az erdőn
keresztül. Ezzel együtt haladt a
szétbontás folyamata is. 2-3 óra alatt végeztem vele. Lett egy rozsdás
vasdarabom meg több marék alkatrészem.
|
|
Ám itt még nem értem el a lejtő aljára, ahová jelenleg rakétákkal a
hátamon gyorsítva közeledtem. Előszedtem a fúrógépet és lefúrtam az
összes csőszegeccsel rögzített alkatrészt a csőfoglalatoktól kezdve a
gyári számig. A forgókondenzátor gumikorongos felfogatása szintén szegecses, de
ott elég volt kihajlítgatni az alumínium szegecs peremét a szétszedéshez. Na, most
már tényleg csak egy üres lemez maradt a rádióból. A puffer kondenzátor
bilincsével együtt elvittem galvanizáltatni. A felület horganyozva lett.
Olvastam, hogy létezik az ónozás is, de azt itt nem végeztek.
|
|
Az elkészült galvanizálás megjelenését rontotta, hogy igen rozsdás volt
a fém korábban. Így ott a végeredmény sem lett sima. Legközelebb meg
kell csiszolnom előtte... Ezzel jobban meg
tudok békélni, mintha kimaszkolva lefújtam volna ezüsttel az egészet.
Jöhetett a szegecselés kényes művelete. 3 mm átmérőjű réz csőszegecseket
használtam, mint eredetileg. Ezek eldolgozásához készítettem
szegecsfejező szerszámot. Igazából egy tömör fém rúd végébe készített
nagyjából félgömb alakú mélyedésről van szó. Lehet ilyen eszközt venni
komplett készletben is különböző méretekkel normális fejkialakítással,
de én nem vagyok annyira pro user. Mielőtt nekifogtam a szegecsek
zömítéséhez, maszkolószalaggal leragasztottam a sasszi sarkait, hogy még
véletlenül se kotorjam le róla az új galvanizálást. Egyiket a másik után
felütöttem. |
|
A kondenzátorok általában a névleges értékük többszörösét produkálták. Kivéve az egyik puffer elkó, mert az inkább zárlatos volt. Eljött az idő
az újabb romboláshoz. Apránként kiperemeztem a puffer házának az alját. A teljes
belső könnyen kijött. A három forrfül gyárilag szegecseléssel rögzített.
Mivel alumíniumból van, ezért ehhez nem lehet forrasztani az új elkók
lábait. 1,5 mm-es fúrószárral kifúrtam őket középen. A furaton átvezetve
a lábakat már hozzá lehet forrasztani a forrfülekhez kívülről. Az új
kondenzátorok kisebbek, ezért a körülöttük lévő hézagot vattával
töltöttem ki. A textilbakelit zárókorongot hurkapálcák támasztják meg
bentről, hogy tartsa az eredeti pozíciót. Végül kapott egy alapos takarítást a külső, hogy szép fényes
legyen (egy ideig).
|
|
|
|
|
|
|
Ez a picike elkó ugyanolyan módszerrel lett felújítva, mint a nagy. Itt
a külsejére még jobban kellett vigyázni. Alatta a kapcsolási rajzon látható,
melyikről van szó.
|
|
|
|
|
|
A papírházas kondenzátorok két vége bitumennel van szigetelve. A
kondenzátor teljes belseje kihúzható a lábánál fogva miután
hajszárítóval jól átmelegítettük a hengert. Ha kiszakad, akkor sincs gond. A
másik irányba csavarhúzóval vagy egy csavarral kitolható. A gyári
kivezetések és a bitumen sapkák kellenek a művelethez, azokat tegyük el. Az új
kondenzátorra ráforrasztjuk a régi lábait, majd betolva a csőbe
visszanyomkodjuk a bitumen lezárásokat. Az új kondenzátorok lehetnek
kerámiából vagy fóliából, csak férjenek be a helyükre és legyen meg a
feszültségtűrésük. Ha nem sikerül megmenteni a gyári lezárást vagy
széttörik, akkor sem kell az olvasztgatással bajlódni vagy az utcára
kiszaladni a kalapáccsal és bontani egy kis aszfaltot. Én butil szalagot
használtam erre a célra. Fekete, rugalmas, időtálló. Állagra gyurma
jellegű, kézzel formázható. A tetőablakok felújítása során maradt egy
kevés a gurigából (nem árt, ha az ember más szakterületen is kirándul
kicsit). A butilt ott használtam. A gyári valami hasonló anyag volt az
üvegre téve, de nem mindet tudtam újra felhasználni. Szóval kézzel
ráformázva a kondenzátorra úgy néz ki, mint az eredeti.
Az ellenállásokat egyenként átmértem. Amelyiknél rossz értéket találtam,
azt kicseréltem egy ugyanolyan jóra. Jó, ha van némi bontott
alkatrésze az embernek, mert itt fontos a korhű megjelenés különben
kivágnak a rádiórestaurátor klubból. Még jó, hogy nem vagyok tag. Meg
mondjuk nincs is ilyen klub. Egyesület van, de az más.
|
|
|
Miután elkészült az alap, nekiültem az alkatrészkupacból újra rádiót
építeni. A saját jegyzetek és az alkatrészek egyenként történő helyére
illesztésével jobban megérthetővé vált a kapcsolási rajz. Többé nem egy
értékkel rendelkező, valahol elbújt ellenállás vagy kondenzátor volt. A
sok kis apró részből összeállt végül a nagy egész. A hálózati
tápegységet kibontottam egy másik romos Velencéből. A rengeteg egyszínű
szigeteléssel rendelkező vezetéke miatt megcímkéztem
őket, melyik hova megy a feszültségválasztó tárcsán. A kapcsolási rajz a Kádár-könyvben nem fedte a
valóságot az EZ80 körül. A Diadal típus tápegysége viszont egyezést
mutatott a bekötést illetően. Az egyenirányító cső foglalatán van még
két hálózati szűrőkondi, amiket szintén újratöltöttem a fenti módszer
segítségével.
|
|
|
|
|
|
|
A hálózati kábel bontott, de a színben hozzá illő villásdugót elég
sokáig kerestem, mire meglett. Miután végeztem aprólékosan oda-vissza ellenőriztem
minden bekötést, forrasztást, alkatrész elrendezést. Jöhetett a
próbaüzem! Ekkor még nem volt teljesen összeépítve, mint ahogy fent
látható. Feltettem két forgatógombot: egyet a potméterre, a másikat a
forgókondenzátor tengelyére. Bekapcsoltam és aggódva figyeltem a fény-
és füstjeleket, hogy miként válik több hét munkája egy üszkös
vasdarabbá az asztalon. De semmi ilyen nem történt. Ugyanis működött! Elsőre!
Multiméterrel megmértem a feszültségeket, amik a rajzon szerepeltek és
minden rendben volt. Ha nem velem történik, akkor talán el sem hiszem,
hogy a csűrből kiásott majd miszlikre aprított és onnan újjáépített
rádió egy pisszenés nélkül életre kelt. Vagyis pisszenés az volt, mert
utána kapott egy jókora antennát, amivel úgy szólt, mint még egyetlen
ilyen régi rádióm sem. A nagy öröm újabb lendületet adott, ami kellett
is, hiszen jött a skálahúrozás nyugtalanító, állandó fészkelődésre
késztető művelete. Utána a skála hátteréül szolgáló vékony
papiruszt építettem be. Ezek mindig jól szétszakadnak, már csak a rugó
húzóerejétől is, hát még ha begubancolódik a skálahúrozással. Itt úgy
látszik érezte, hogy méltó helyre kerül és jól viselte magát. |
A skálaüveg takarításánál könnyelműen megtöröltem a hátoldalát is. Hiba
volt, ugyanis a méter beosztású skálarész nem bírta a vizet, szinte
teljesen lemosódott, mire feltűnt a probléma. Én abban a hitben voltam, hogy
ezek már bírják a bevetést, nem kell attól tartani, hogy
lemosódnak, mint a régiek. Hát, minden nap tanul az ember… A régi
rajzolatú skála cseréje
nem olyan egyszerű, mert szinte csak az első évben készülhettek ilyen
mintával, később átrajzolták. Ha kopottan is, de az eredeti maradt. Cserébe
megszabadultam a régi kifakult hátlaptól és felkerült egy gyönyörű
darab. Valamit valamiért, ennyi csalás belefér. A kávából csak rozsdás
elnyűtt csavar került ki a bontás során. Ezek hornyait megigazítottam
fémfűrésszel. Majd rozsdamaróban áztak egy napig. Onnan kiszedve vízben
elmostam őket. Utána beizzítottam a gázégőt az udvaron és a csavarokat
az alátétekkel együtt narancssárgára hevítve motorolajba szórtam. Az
olaj utáni
törölgetésük elég sokáig tartott. A lángtól és az olajtól is fekete
külsőt kaptak valamennyi felületvédelemmel együtt. Közben vettem egy
(sokadik) Velencét a gyűjteménybe donornak, amiből szép szürke eredeti csavarokat mentettem ki,
így leginkább azokkal építettem össze a sajátomat. Vagyis ez a fenti
művelet egy zsákutca volt, de jól zárta ezt a bekezdést.
|
|
|
|
|
Az összeépítés leglátványosabb művelete következett: a sárgaréz díszek
felfényesítése. Vizes
csiszolópapírral estem nekik. 360-1000-es finomsággal, végül polírozás
következett. A hosszadalmas csiszoláshoz érdemes vastag gumikesztyűt
húzni, hogy a fényesedés mellett kiéleződött szélű réz ne tudja elvágni
az ujjunk egy pillanat alatt. De tényleg, én szóltam! A hiányzó Velence emblémát szintén bontottam majd
sós ecetben áztattam egy napig. Ez a hajlatokban lévő patinát is
elintézte. Végül a fenti fényesítő metódus következett rajta is. A
rögzítése eredetileg aprócska szegekkel történt, amik a hátoldalára
voltak forrasztva és azzal beütve a fába. Ezek elkorrodáltak, új megoldás kellett. Van, aki az
üres
tejfölös dobozokat is gyűjti, én a rossz alkatrészekről néha lecsípem a
kivezetéseket, ha azok elég hosszúak. Sosem lehet tudni, mikor jönnek
jól… Például most és rögtön kettő! Két vastagabb láb lett a felirat
hátoldalára forrasztva. A káván a gyári furatokat felfúrtam, mert a
felületkezeléssel eltömődtek. Ezekbe lett illesztve a felújított
embléma.
|
Lábaknak 4 filckorong volt beragasztva a talpat rögzítő csavarok fejéhez hajdanán. Az nem lehet,
hogy egy ilyen szép rádió itt lábatlankodik majd a gyűjteményben, miután
felújítottam.
Előszedtem a kovács nagyapámtól örökölt részben gyári, részben házi
gyártmányú lyukasztó/körkiütő készletet. Pont akadt megfelelő átmérőjű. Volt
itthon egy vastag filcdarabom, abból kiütöttem négy kis korongot,
tökéletes lett.
Itt a helyi boltokban csak furcsán néztek, amikor habkőport kerestem,
ezért maradt az online rendelés. Egy helyről jött a javítóviasz, fapác,
habkőpor. Rendeltem mellé egy flakon fehér festéket a nyomógombok
melletti fa dekorelemek festéséhez. A speciális szórófej nagyon finoman
porlasztotta az anyagot, tükörsima felületet eredményezett. Érdekes,
hogy ez a rádió anno 1080 Ft-ba került, akárcsak a díszek nélküli
változata. Pedig díszekkel egészen más szintre emelkedik a megjelenése,
igazi ékszerdoboz lett. |
|
|
A teljes
újjáépítés az üres fém sasszitól a hátlap felcsavarásáig nagyjából 30-35
órát vett igénybe. Kb. 12-13 óra volt csak a bekapcsolásig eltöltött
idő. Ilyen szintidővel valószínűleg kirúgtak volna a Videotonból. Ezt
megelőzte a csiszolás, pácolás, politúrozás ideje. Talán 60-70 óra
lehetett az egész megújulás. A cikkek megírása és a fényképek
szerkesztése sem piskóta. Ez egy ilyen hobbi. Amit cseréltem:
kapcsolós potméter, hálózati transzformátor és kábel, hátlap, csavarok,
tekerőgombok és mögöttük a filckorong, embléma. Összességében elégedett vagyok a
végeredménnyel, most már bátrabban nekiállok a többi rádió és televízió
teljes felújításának.
|