2023: Télen egy pofátlanul magasra
nőtt járdaszegély letörte az első rendszámtáblámat. Szerencsére
hallottam a zörgést, így nem hagytam el a felbecsülhetetlen értékű
hatósági jelzésemet. A probléma az volt, hogy a fagyos szélben csak úgy
hasítottam az országúton, amitől rideggé válhatott a műanyag. A
hátoldalát elég szellősre tervezte a gyártó, hogy a világ összes
járművére felszerelhető legyen. E két tényezőből következett, hogy hamar
kitört a műanyag a csavarfejek mellett. Pedig jó nagy alátétekkel
szereltem össze.
|
|
|
|
Hogy ne fordulhasson elő többet ilyen, vettem egy ugyanolyan
rendszámtartót. Most azonban feljavítottam némi rozsdamentes acéllal:
|
|
Nyáron egyre nehezebben
tudtam végigaludni az éjszakákat. Mindig megzavart az az őrült zaj a
garázsból. A rozsda csámcsogott az autón!
A probléma ott vált halaszthatatlanná, amikor egyszer csak feltűnt, hogy
hiányzik a jobb hátsó sárfogó gumi. Ez még nem volna nagy dolog, de konzollal együtt tűnt el. Na, ez már leverte a fazékról a fedőt! Nincs
hova feltenni az újat...
|
|
Elég cudarul nézett ki. Mosásnál mindig beleakadt a szivacs. A jobb
képen látszik, hogy pár éve megpróbáltam festékkel kilakatolni az autót.
A siker mennyiségét inkább kevesebbnek ítélem, mint többnek. A probléma onnan eredhet, hogy beázhat az
autó a hátsó oszlop kis díszlécénél illetve a tankajtó mögött. Mivel az
elegancia jegyében az
egész csomagtartó be van burkolva műanyagokkal, ezért ezek a
részek nem láthatóak az autón. A másik bökkenő, ha nem folyik ki a víz,
ami bejutott.
|
|
|
Felkerestem hát egy szakműhelyt, ahol karosszériaügyileg pótolni tudják
a folytonossági hiányokat. Vettem egy sárvédő javítóívet meg egy tank
alatti lemezt. Utóbbira van ponthegesztéssel felerősítve a guminak a
tartója. Javítás előtt kipakoltam a teljes csomagtartót. Levettem a
lökhárítót, jobb hátsó műanyag dobbetétet. Kaptam képeket is a
javításról. A homokszórás után még nagyobb lyukak meg kráterek figyeltek
az acélban. Egy jó sajt esetében ezek értéknövelő tényezők. Azonban
szomorúságomra az autónál is a számla végösszegét növelték. Többe
került, mint 2008-ban a teljes autó lakatolása és fényezése
anyagköltséggel együtt! A számla tett el engem.
|
|
A rozsdás részeket kivágták. A
javítóelemeknek csak a szükséges részük lett felhasználva. A jobb hátsó sárvédőelem teljes fényezést kapott. Belül és lent illetve a kerékjárati
doblemezt alvázvédőzték. A lenti képeken az eredeti és a javított
állapot:
|
|
|
Ugyanez kívülről. Valójában fekete az anyag csak nagyon csillog a
vakutól. A nagy
lyukon egy gumidugó van. A Zsiguli tankján ott volt a leeresztő csavar,
az enyémen már nincs ilyen. Középen a pici furaton távozna a víz,
elvileg:
|
|
|
Itthon további kedvet kaptam a javításhoz, nekiugrottam a
hátfaltól a hátsó ajtókig terjedő részt átnézni kívül-belül. Lenti képen
a pótkerék alatti lemez két oldala látható, miután felcsiszoltam. Ezen kívül volt még egy-két
apró rész a csomagtartóban.
|
|
|
|
Mindent fényesre
csiszoltam az autón. A rozsda ellen a Korant nevű
rozsdaátalakító és alapozó anyagot kentem fel. Erre jött a festék vagy
az alvázvédő. Ahol kellett ott még akril tömítőpasztát is használtam.
Egyes helyekre butilgumit tettem. Ez egy gyurmaszerű anyag, ami mindig
rugalmas és tapadós marad.
Levettem a csomagtér ajtót. Ennek a belső pereme volt
rozsdás. Főleg az alsó éle, ahol lecsöpög a víz.
A csomagtérajtó javításait sima fehér festékkel fújtam
le, ez volt itthon. Már nem számít, hogy néz ki, csak jó legyen. |
|
|
|
|
A tank sem maradt ki a jóból. Csiszolás, alapozás, festés volt rajta. A
tankbeöntő gumi réges-régen szétszakadt. Mellette könnyen be tud ázni az
autó. A gumi teljesen körbefogja a tankajtó nyílását, az alsó éle
kivezeti a vizet. Van egy apró lyuk az oldalán fent, oda kerül a
benzintank légvezetéke. Amióta kicseréltem, azóta megszűnt az utastérben
néha érezhető benzinszag. A tank töltőcsövét viszont nagy kínlódás volt
átbújtatni rajta. A lenti képen látszik a különbség az új és a régi
között.
|
|
|
Négylábú barátunk ősszel olyan útra indult, amire mi már nem tudtuk
elkísérni. Esélytelenül kezdte az életét, de nagy szerencséjére hozzám
került 4 évesen. Sosem adtuk fel, bármilyen baj is érte. Mindig bátran és
hősiesen tűrte a megpróbáltatásokat. Az életét sikerült alaposan
meghosszabbítanunk az orvosok segítségével és az állandó kontrollal. Nyugodt, szerető otthont
biztosítottam neki. Az elején kicsit akadozott az összecsiszolódás, voltak
nézeteltéréseink. Főleg ami a helyrajzi szám tényleges határait és a
csendrendeletet érintette. Később már minden könnyen ment, vagány fickó
lett belőle. Nagyon szeretett autózni és hatalmasakat sétálni/futni. Az
autóban az ablaküvegeket orrlenyomatokkal díszítette. Ha meglátta a
pórázt, az ajtóban pörgött-forgott izgatottan. Győztem tartani a lépést
vele.
A fésülésnél sosem tanulta meg, hogy nem csak egy oldala van. A
másik fele szintén hozzá tartozik. Utána a tiszta és rendezett
bundájával mindig a gödörásás volt az első és legfontosabb feladata.
Lehetőleg ügyelve arra, hogy én is lássam. Olyankor jobban rákapcsolt. A
házirendet szigorúan betartotta, jól megvolt a lakásban. A szobákba nem ment be. A fürdőt is
csak a küszöbről szemlélte, hiszen bent akárhonnan víz törhetett elő.
Utált fürdeni, de a patakba simán bevágtatott. A kertben mindig úgy
helyezkedett, hogy tisztes távolságból, de szemmel tarthasson. A játék
soha nem érdekelte, komolyan vette a feladatát. Talán a nehéz sorsa
miatt volt egy kicsit távolságtartó. Rájött, hogy a boldogságból
nem juthat minden napra, akárhogy szeretnénk. A gondokat mindig nagyobb kanállal és duplán mérik.
|
|
Señor Rodriguez Gomez kapitány
2010-2023
|
Véget ért az év. Közben felkészül a bal első ajtó. A kémiailag lebomló tuning
hatására kis mértékben megnőtt az autó szélessége. Már megvan a
terv a probléma megoldására, de hogy csúnya menet lesz, az biztos. Most
jut eszembe, hogy nem tudok hegeszteni...
|
|
|
|
|
Karácsonyra egy hibás feszültségszabályzóval és két szakadt H4-es
izzóval lett gazdagabb az autó. A lenti képeken az ünnepi fényfüzér
izzóinak próbálgatása látható a hibás feszültségszabályzó segítségével.
Ez a tesztelésnek mindenképp a drágább és nehezebb módja, de ha már
adódott egy ilyen lehetőség, akkor meg kell ragadni. Egyszer élünk!
|
|
|
|
|