2021: Változnak az idők. Újra
napi használatban van az autó ősz óta. A márkás "nyugati" termosztát is
feladta a harcot és kicsit nyitva maradt. Nagyjából 6000 km került bele
az új futóműbe és
ugyanolyan stabilan tart, mint anno. A tavaszi kerékcserével egybekötött
szabadkézi rugóvágást tartottam a fenti cikkben vázolt problémák miatt.
Összesen egy egész menetet vágtam belőlük. Ezzel megoldódott a probléma.
Az autó 20 mm-rel lejjebb került hátul, a lengéscsillapítók már
nincsenek túlságosan széthúzódva. Ezzel együtt lágyabb lett hátul a
felfüggesztés, az elsővel egészen összhangba került.
|
|
Másnap véletlenül betolattam egy árokba valahol a
szomszéd megyében egy szűk erdei úton való megfordulásnál. Eleinte
próbálkoztam önerőből kimászni, de csak a gumi füstölt aztán már az anyaföld
is. A hátsó ülésen pedig izgatottan figyelt az altatásból ébredező
bajszos lábasjószág, hogy megint micsoda kalandba keveredtünk. Vagyis
csak ő keveredik bele, mert mindig valami megpróbáltatás elé állítja a
sors szegényt, aminek folytán olyan orvosi gépeket használ, amikre az emberek
hosszú hónapok vagy évek várólistája után jut el. Ha eljut... Így aztán
nincs mit tenni, ki kell alakítani a helyét az autóban és menni. Én csak
sofőr vagyok, bíztatom amikor kell, de a kemény részét ő teljesíti. Szóval
kíváncsian leste, hogy mitől rángatózik ennyire ez a jármű. A vége az
lett, hogy felvettem a kesztyűt és egy erdőben talált jókora rönkdarabbal kiástam a
kerekek előtti részt, hogy laposabb szögben álljon a kerékre. Ha nem is
túl könnyen, de sikerült kikapaszkodnunk. Az árokban a lökhárító
tartotta az autót, mert az leért a túloldalt. Kicsit elgörbült a
műanyagot felfogó alsó csavar konzolja és leszakadt a bal hátsó sárvédőgumi
a tartóval együtt. A tanulság, hogy jobb használni a kéziféket, amikor
szükséges.
|
|
|
|
|
Egy kis csiszolás, alapozás és festés után visszakerült a konzol és a
sárfogó is. Következett a nyitott termosztát cseréje. A jobb idő
beálltával megpróbáltam elzárni a fűtéscsapot. Meg se mozdult. Öröm az
ürömben, hogy a két tétel cseréjéhez elég csak egyszer pancsolni az
udvaron. Jött a
szokásos bontás a műszerfal alatt. Kesztyűtartó ki, alatta a polc
szintén levegőzni ment, majd a jobb oldalsó szellőzőnek a műanyag csövét
szedtem ki, hogy jobban elférjek. A jobban elférést úgy kell érteni,
hogy látni ekkor sem látni mit csinál az ember, de már egy kézzel oda
lehet férni. Kiszedni nem nagy dolog, segít a gravitáció. Az alátéteket,
anyacsavarokat visszajátszani a fűtéscsap mögé már valódi türelemjáték.
A régi nagyon sokáig bírta, kerámiabetétes volt. Most sem ezzel volt a gond,
hanem a tengelyén a gumitömítés annyira megduzzadt,
hogy nem lehetett elfordítani a kart. Termosztátból az új most gyári AvtoVAZ
eredetű. Mondjuk már végigpróbáltam a teljes palettát, amit csak az
alkatrészipar produkálni tudott a gagyitól az állítólag márkás
nyugatiig, de mindig nyitva maradtak egy idő után. Erre mondják, hogy
átkozottul jó az autó.
|
|
|
29 év ridegtartása után elengedte magát az eredeti magyar gyártmányú
rendszámtábla tartó. Sajnos vagy egy bokor megnyomhatta vagy a mosóban a
lándzsával megütöttem, ezért eltört középen is. Igazából nem a tartó
hibája, ment volna még pár kilométert. Most egy egyszerű darab van fent,
elég masszívnak látszik.
|
|
|
A tél elejéig gond nélkül ment az autó, aztán egyszer csak olyan
darálós-súrlódós hangja lett egy váltást követően, hogy visszatértek a
szétdurrant váltóval kapcsolatos régi emlékek. A kuplung benyomásával
megszűnt a zaj, innen már tudtam, hogy bibis lett kuplung. Egy-két
alkalommal még előjött utána a zörej, mintegy figyelmeztetésül, hogy nem
kéne hetekig halogatni és halódó tengelykapcsolóval járkálni minden nap!
Ez egy olyan szerelés, amihez nincs eszközöm, helyem és erőm, mert a
váltó leszedése (kb. 40 kg) két emberes mutatvány. Hátráltató tényező az
erősen fagyponthoz konvergáló hőmérséklet. Ezért kértem egy időpontot a
szervizbe és kiszedtem a beltérből a középkonzolt és mindent a váltórúd
körül. Az előzetes megtekintéskor persze csendben volt, így szokott lenni... Másnap
azonban állandósult a zaj hazafelé úton, mivel nem volt bent semmi a
váltó körül, (még az utat is látni) ezért egy elég fárasztó hangzavar
keletkezett az utastérben. Otthonról már csak a műhelyig mentem vele, de
azt mindenki hallotta.
A szervizben kicserélték a teljes kuplungszerkezetet. Sachs szett került
bele, adják hozzá a kinyomócsapágyat. A főtengely hátsó szimeringje
eresztette az olajat és a végcsapágya erősen elhasználódott, ezért ezek
is cserélve lettek. A váltóban maximumon van az olajszint, nem szivárog
sehol. A kuplung eredeti volt, 186.000 km ment bele. Érdekes, hogy
megszűnt egy súrlódó hang, amit én a vezérlésnek tulajdonítottam, pedig
a végcsapágy volt az. Kiszedett középkonzollal jobban hallani ezeket a
hangokat. A kíméletesebb üzemeltetés érdekében lemondtam a napi
autózásról és tömegközlekedésre váltottam.
|
|
|
Idei mérce: 8063 km. |