2017: Amennyire szerelésmentes volt a tavalyi év, annyira melósra sikeredett az idei. Aktív szolgálatban telt a tél.

Felraktam egy hűtőtakarót, mert az év eleji -15˚C miatt nehezebben melegedett fel a motor és így jobban tartotta a hőt is. A csomagtartóba bekerült két betonlap a jobb tapadás és stabilitás érdekében. Ezzel megúsztam a hóláncozást.
 


Kicseréltem a jobb hátsó féltengelyt, mert a csapágy belső gyűrűje megforgott a tengelyen. A zsugorgyűrű nem szorította eléggé. Vagy a csapágy nem volt az igazi, vagy a használt féltengelyre már nem illeszkedik úgy az új csapágy, mint kéne. Most gyári gravírozott van bent. Az a barna gyűrű valami kenőanyag és fémpor keveréke volt a hátsó híd házában, ahol a csapágy fészkel.
 


Hogy milyen hideg is volt év elején, azt jól szemlélteti, hogy hetekre befagyott a Balaton. Olyannyira, hogy megszervezték a Balatonátcsúszást Fonyód és Badacsony között. Balatonlellén a YachtClub kikötőjében volt egy program eme különleges alkalom jóvoltából. Itt jégszobrászok jégtömbökből egy óriási gumikacsát formáltak. De készült egy, a Balaton jegéből vágott korongra felerősített csónakmotorral hajtott jégkörhinta is. Fonyódon a dombról pazar látványt nyújtott a sokféle formában és módon befagyott tavunk. Hatalmas élmény volt és ritka is.
 


A külső mellett a beltérre sem árt vigyázni, ezért méretpontos üléshuzatot varrattam hozzá autókárpit anyagból. A hátsó könyöklőre is készült borítás, de akkor olyan vastag lenne az anyag, hogy nem lehetne felhajtani a háttámlába. A színek sehogy sem illettek az autóhoz, úgyhogy maradt egy világosabb kombináció.
 


Tavasszal rendezték meg a Concours d'Elegance autószépségversenyt Balatonfüreden a Tagore-sétányon. Az elmúlt száz év ismertebb vagy épp nagyon ritka modelljei közül voltak kiállítva hibátlan állapotú példányok. Alfától a Jaguaron át a Prágáig minden akadt, amitől igazán sokszínű és érdekes volt a kiállítás. Az biztos, hogy ez már nagyon más világ, az egyszerű nézőnek megközelíthetetlen és felfoghatatlan.
 



Porsche 912: 1965 és 1969 között készült 4 hengeres 1600 cm
³-es motorral, 89 LE-vel coupé és targa kivitelben. Hogy miért 912? Mert ez egy olcsósított 911. A 356-os előddel együtt árulták a 911-est, ami mind technikailag, mind anyagilag jobb vételnek minősült. Így kellett egy belépőmodell a palettára, szerényebb kivitellel és árral.
 



Hawaii ing, bajusz, Apolló és Zeusz, Ferrari 308 GTB/GTS quattrovalve: a Magnum P. I. sorozatban Thomas Magnum (Tom Selleck) autója ez a típus volt a 7. és 8. évadban, ROBIN 1 rendszámmal. Ebből a szögből nem látszik, de elhihetik, hogy az volt rajta! A modell 1982 és 1985 között készült 2,9 literes V8-as motorral, hengerenkénti 4 szeleppel (quattrovalve) 237 LE-vel az európaiaknak és 230 LE-vel amerikai piacra.
 



A Skoda R200 tanulmányautó a 130 RS modell megjelenésének 40. évfordulójára tervezte a cseh Petr Novák az első generációs Audi R8 alapjaira és hajtásláncára.
 



BMW 628 CSi. Soros, hathengeres motor, 2788 cm³, 184 LE. Paul Bracq az E9 jellemvonásait megtartva tervezte meg az új 5-ös szérián alapuló prémium coupét. 1976-ban láthatta először a nagyérdemű a Genfi Autókiállításon. A 628 CSi benzinbefecskendezéses motor 1979-ben jelent meg a kínálatban.
 



Chevrolet Corvette C1. 1953-1962 között készült üvegszálas karosszériával. Az itt látható példány 1954-es, soros 6 hengeres régebbi fejlesztésű gyenge motorral, 2 sebességes automata váltóval, 4 dobfékes egykörös szervo nélküli fékrendszerrel, elég szűkös beltérrel és jó alacsony szélvédővel. De a forma mindenért kárpótol!
 



Chrysler Airflow. 1934-1937 között készült. A Chrysler már a '20-as évek végén kísérletezett az áramvonalasabb karosszéria kialakításával. A típus miatt építették az első autóipari szélcsatornát. Tervezésénél felhasználták az aerodinamika tudományos alapjait. Ám ez kevés volt a vevőknek, így nem sokáig gyártották. 4,9 literes soros 8 hengeres motorja 122 LE-t tudott. Az itt látható példány 1934-es, 3,3 méterre nyújtott tengelytávval.
 



Mercury (Ford) Cougar. 1971-73 között készült két féle 5,8 literes vagy egy féle 7 literes V8-as motorokkal.
 


Legalább ennyire volt sokszínű, ha nem színesebb az idei Retropartizánok, ami ismét a városunkban került megrendezésre. Itt jól megfért egymás mellett az örök kedvenc Ikarus és a 911 SC a Dacia Sporttal együtt. Volt még szájtátás a Zsiguli-színsor láttán vagy amikor egy sarokban ott figyelt a három generációnyi Volga M21.
 



Ikarus 280.17. Volán számára készült helyközi csuklós busz bolygóajtóval és lemezfelnivel.
 



911 SC vagyis Super Carrera. 1978 és 1983 között készültek majdnem 60.000 példányban. 3 literes alumínium blokk, Bosch K-Jetronic befecskendezővel, 5 sebességes váltóval. Kezdetben 180 LE teljesítménnyel, majd 188 LE végül 201 LE lett. Cabrio változata 1983-ban, az utolsó évben lett. 4WD meghajtással is elérhető volt.
 



1983 és 1992 között készült a Dacia Sport. 1310 Sport néven 1289 cm³ 54 LE motorral. 1410 Sport néven 1397 cm
³ 65 LE motorral. 1985-től 5 sebességes váltó járt hozzá. 5500 db készült, az ára magas volt és a kidolgozással, összeszerelés minőségével is akadtak problémák.
 


Skoda Furgonet, amiből csak négy példány készült. Ez viszont az egyetlen, aminek csak jobb oldalon van tolóajtaja. Természetesen farmotoros, alapja a 120 L. Alatta a B oszlop nélküli Skoda 1000 MBX. Legalul pedig az IZS 2125, az első ferdehátú szovjet autó. 1973 és 1982 között készült a króm hűtőrácsos szögletes lámpás verzió, ami a Moszkvics 412 technikáján alapult. 1982 és 1997 között készült a kerek lámpás műanyag hűtőrácsos, ami már a Moszkvics 2140 technikáján osztozott. Előnye volt a magas építés és a jó pakolhatóság. Magyarországon nem forgalmazták.
 




Tolótető, faék egyszerűség, keverékszag, nagy csomagtartó, kétütemű pöfögés. Nagyjából ez jut az ember eszébe a Wartburgról, ha a régmúlt emlékek homályában kutakodik. És mi a helyzet a Wartburg 353 WR-el? Nos? Senki? A gyári motor hengerűrtartalmát 1150 cm³-re növelték, 3 felömlősre alakították, 3 sport karburátorral és módosított kipufogó rendszerrel szerelve 1978-ban Gr2 szabályok szerint homologizálták. 110 LE 5500-as fordulatszámon, 145 Nm nyomaték 4200-as fordulaton és 172 km/h végsebesség. Az A csoportos verziók 1983-ban kapták meg a rajtengedélyt.
 


Már hónapok óta erős lánchangja volt a motornak (mivel ez egy láncos motor... muhaha!) és régebb óta motorfékezés után gázadásra kékes füst jön a kipufogóból, ezért úgy döntöttem itt az ideje levenni a szelepfedelet és szelepszár szimeringet cserélni. Az alábbi cikkben külön olvasható, hogy milyen nem várt csúnya meglepetések bukkantak elő a motorból és miért állt az autó több, mint két hétig a garázsban a két nap helyett.
 


Nyár, Szovjet Járműves Baráti Társaság találkozója, Szolnok. Szombaton Jászkisérre kirándultunk a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. telephelyére, ahol igazán nagy vasakkal találkozhattunk. Ugyanitt üzemi ebéd várt bennünket. Vasárnap kiállítás a szokott módon. Most jött két budapesti Ikarus is (BPO), amire fel lehetett szállni, körülnézni.
 




Valahol az Alföldön... Liszunov Li-2P. Az amerikai Douglas Aircraft Company DC-3 típusának szovjet licence. 1936-ban vásárolták és már 1940-ben átadták az első gépet az Aeroflotnak. A legnagyobb kihívást az amerikai szabvány átültetése a szovjet metrikus rendszerre illetve a saját hajtóművek beépítése jelentette. 1946-ban a magyar-szovjet vegyesvállalat, a MASZOVLET 5 db Li-2-t kapott kezdésnek HA-LIA-tól HA-LIE lajstromjelig. Később a légiforgalom és a Magyar Néphadsereg még 26-ot. 1961-ben az akkor már teljesen magyar vállalat, a MALÉV felszámolja a flottát. Egyes gépek a Néphadsereghez vagy a MHS-hez kerülnek. A selejtezett gépek nagyvárosok parkjaiba költöznek vagy gyakorlatozás során áldozati báránnyá váltak.
Az itt látható gép egy 1951-es Li-2P. Hő- és hangszigetelt törzsű utasszállító, ami a Magyar Néphadseregnél kezdte pályafutását HA-LIP néven. Később a MALÉV-hez kerül, mint 21 fős utasszállító. A selejtezés után 1965-ben a szolnoki múzeumban tárolják. 1994-ben magánkézbe kerül, ahol kiállítják és a mai napig megtekinthető Bócsa határában.

A világ egyetlen üzemképes Li-2 gépe a HA-LIX lajstromjelű MALÉV utasszállító maradt.

Már 2 éves koromban elkezdtem ismerkedni a típussal a Pécsi Vidámparkban. 1964 és 2004 között itt volt kiállítva a HA-LIS nevű gép. Ha felmentünk (általában gyereknapon), akkor megnéztük belülről. Arra emlékszem, hogy nagyon meleg volt benne, mert egy beton emelvényen állt a napon. A belső térnek furcsa illatai áradtak talán a géptörzsből vagy az ülésekből párolgott. Koszos volt, szűkös. Néhány firka már megjelent itt-ott. Legnagyobb szomorúságomra a pilótafülke is elég viharvert képet festett és a többi gyerek állandó zsivaja miatt sosem emelkedhettünk nyugodtan képzeletben a felhők fölé.

 

Ősszel SzoJBaT évzáró összejövetel a nagykőrösi Pálfája Oktatóközpontban. Ha valaki figyelmesen követte az írást, akkor láthatta a kék VW-t a Porsche 911 SC és a Dacia Sport között pózolni kicsit feljebb... VW Type 3 Coupé. Alap 1500 cm³ 45 LE-s farmotoros 1970-ből. 4 sebességes. Extra felszereltség nincs benne.
 


A használtan vett téli gumik és felnik felett eljárt az idő. A gumikat újakra cseréltem, a téli felniket pedig kékre porfestettem. Mert ahogy a gyári acélfelni, úgy a tuning is örök. Bármit jelentsen is ez.
 


Red Allert!!! Egy rendes autóstársam szólt, hogy nem világít a bal hátsó féklámpám. Nosza, itthon meg is néztem magamnak mi az ábra. Tényleg ki volt égve. Így múlik el a világ dicsősége! Szomorúan piszkáltam ki a foglalatból az 1991-es gyártású izzót és pótoltam egy újjal. Tudnak ezek az oroszok...

A mozgalmas esztendőben 10.751 km-t futott az autó.