2017: Amennyire
szerelésmentes volt a tavalyi év, annyira melósra sikeredett az idei.
Aktív szolgálatban telt a tél.
Felraktam egy hűtőtakarót, mert az év eleji -15˚C miatt nehezebben
melegedett fel a motor és így jobban tartotta a hőt is. A csomagtartóba
bekerült két betonlap a jobb tapadás és stabilitás érdekében. Ezzel
megúsztam a hóláncozást.
|
|
|
|
|
Kicseréltem a jobb hátsó féltengelyt, mert a csapágy belső gyűrűje
megforgott a tengelyen. A zsugorgyűrű nem szorította eléggé. Vagy a
csapágy nem volt az igazi, vagy a használt féltengelyre már nem
illeszkedik úgy az új csapágy, mint kéne. Most gyári gravírozott van
bent. Az a barna gyűrű valami kenőanyag és fémpor keveréke volt a hátsó
híd házában, ahol a csapágy fészkel.
|
|
|
|
|
Hogy milyen hideg is volt év elején, azt jól szemlélteti, hogy hetekre
befagyott a Balaton. Olyannyira, hogy megszervezték a Balatonátcsúszást
Fonyód és Badacsony között. Balatonlellén a YachtClub kikötőjében volt
egy program eme különleges alkalom jóvoltából. Itt jégszobrászok
jégtömbökből egy óriási gumikacsát formáltak. De készült egy, a Balaton
jegéből vágott korongra felerősített csónakmotorral hajtott jégkörhinta
is. Fonyódon a dombról pazar látványt nyújtott a sokféle formában és
módon befagyott tavunk. Hatalmas élmény volt és ritka is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A külső mellett a beltérre sem árt vigyázni, ezért méretpontos
üléshuzatot varrattam hozzá autókárpit anyagból. A hátsó könyöklőre is
készült borítás, de akkor olyan vastag lenne az anyag, hogy nem lehetne
felhajtani a háttámlába. A színek sehogy sem illettek az autóhoz,
úgyhogy maradt egy világosabb kombináció.
|
|
|
Tavasszal rendezték meg a Concours d'Elegance autószépségversenyt
Balatonfüreden a Tagore-sétányon. Az elmúlt száz év ismertebb vagy épp
nagyon ritka modelljei közül voltak kiállítva hibátlan állapotú
példányok. Alfától a Jaguaron át a Prágáig minden akadt, amitől igazán
sokszínű és érdekes volt a kiállítás. Az biztos, hogy ez már nagyon más
világ, az egyszerű nézőnek megközelíthetetlen és felfoghatatlan.
|
Porsche 912: 1965 és 1969 között készült 4 hengeres 1600 cm³-es
motorral, 89 LE-vel coupé és targa kivitelben. Hogy miért 912? Mert ez
egy olcsósított 911. A 356-os előddel együtt árulták a 911-est, ami mind
technikailag, mind anyagilag jobb vételnek minősült. Így kellett egy
belépőmodell a palettára, szerényebb kivitellel és árral.
|
Hawaii ing, bajusz, Apolló és Zeusz,
Ferrari 308 GTB/GTS quattrovalve: a Magnum P. I. sorozatban Thomas
Magnum (Tom Selleck) autója ez a típus volt a 7. és 8. évadban, ROBIN 1
rendszámmal. Ebből a szögből nem látszik, de elhihetik, hogy az volt
rajta! A modell 1982 és 1985 között készült 2,9 literes V8-as motorral,
hengerenkénti 4 szeleppel (quattrovalve) 237 LE-vel az európaiaknak és
230 LE-vel amerikai piacra.
|
A Skoda R200 tanulmányautó a 130 RS modell megjelenésének 40.
évfordulójára tervezte a cseh Petr Novák az első generációs Audi R8
alapjaira és hajtásláncára.
|
BMW 628 CSi. Soros, hathengeres motor, 2788 cm³, 184 LE.
Paul Bracq az E9 jellemvonásait megtartva tervezte meg az új 5-ös
szérián alapuló prémium coupét. 1976-ban láthatta először a nagyérdemű a
Genfi Autókiállításon. A 628 CSi benzinbefecskendezéses motor 1979-ben
jelent meg a kínálatban.
|
Chevrolet Corvette C1. 1953-1962 között készült üvegszálas
karosszériával. Az itt látható példány 1954-es, soros 6 hengeres régebbi
fejlesztésű gyenge motorral, 2 sebességes automata váltóval, 4 dobfékes
egykörös szervo nélküli fékrendszerrel, elég szűkös beltérrel és jó
alacsony szélvédővel. De a forma mindenért kárpótol!
|
Chrysler Airflow. 1934-1937 között készült. A Chrysler már a '20-as évek
végén kísérletezett az áramvonalasabb karosszéria kialakításával. A
típus miatt építették az első autóipari szélcsatornát. Tervezésénél
felhasználták az aerodinamika tudományos alapjait. Ám ez kevés volt a
vevőknek, így nem sokáig gyártották. 4,9 literes soros 8 hengeres
motorja 122 LE-t tudott. Az itt látható példány 1934-es, 3,3 méterre
nyújtott tengelytávval.
|
Mercury (Ford) Cougar. 1971-73 között készült két féle 5,8 literes vagy
egy féle 7 literes V8-as motorokkal.
|
Legalább ennyire volt sokszínű, ha nem színesebb az idei
Retropartizánok, ami ismét a városunkban került megrendezésre. Itt jól
megfért egymás mellett az örök kedvenc Ikarus és a 911 SC a Dacia
Sporttal együtt. Volt még szájtátás a Zsiguli-színsor láttán vagy amikor
egy sarokban ott figyelt a három generációnyi Volga M21.
|
Ikarus 280.17. Volán számára készült helyközi csuklós busz bolygóajtóval
és lemezfelnivel.
|
|
|
911 SC vagyis Super Carrera. 1978 és 1983 között készültek majdnem 60.000
példányban. 3 literes alumínium blokk, Bosch K-Jetronic
befecskendezővel, 5 sebességes váltóval. Kezdetben 180 LE
teljesítménnyel, majd 188 LE végül 201 LE lett. Cabrio változata
1983-ban, az utolsó évben lett. 4WD meghajtással is elérhető volt.
|
1983 és 1992 között készült a Dacia Sport. 1310 Sport néven 1289 cm³
54 LE motorral. 1410 Sport néven 1397 cm³
65 LE motorral. 1985-től 5 sebességes
váltó járt hozzá. 5500 db készült, az ára magas volt és a kidolgozással,
összeszerelés minőségével is akadtak problémák.
|
Skoda Furgonet, amiből csak négy példány készült. Ez viszont az
egyetlen, aminek csak jobb oldalon van tolóajtaja. Természetesen
farmotoros, alapja a 120 L. Alatta a B oszlop nélküli Skoda 1000 MBX.
Legalul pedig az IZS 2125, az első ferdehátú szovjet autó. 1973 és 1982
között készült a króm hűtőrácsos szögletes lámpás verzió, ami a
Moszkvics 412 technikáján alapult. 1982 és 1997 között készült a kerek
lámpás műanyag hűtőrácsos, ami már a Moszkvics 2140 technikáján
osztozott. Előnye volt a magas építés és a jó pakolhatóság.
Magyarországon nem forgalmazták.
|
|
|
|
|
|
|
|
Tolótető, faék egyszerűség, keverékszag, nagy csomagtartó, kétütemű
pöfögés. Nagyjából ez jut az ember eszébe a Wartburgról, ha a régmúlt
emlékek homályában kutakodik. És mi a helyzet a Wartburg 353 WR-el? Nos?
Senki? A gyári motor hengerűrtartalmát 1150 cm³-re
növelték, 3 felömlősre alakították, 3 sport karburátorral és
módosított kipufogó rendszerrel szerelve 1978-ban Gr2 szabályok szerint
homologizálták. 110 LE 5500-as fordulatszámon, 145 Nm nyomaték 4200-as
fordulaton és 172 km/h végsebesség. Az A csoportos verziók 1983-ban
kapták meg a rajtengedélyt.
|
Már hónapok óta erős lánchangja volt a motornak (mivel ez egy láncos
motor... muhaha!) és régebb óta motorfékezés után gázadásra kékes
füst jön a kipufogóból, ezért úgy döntöttem itt az ideje levenni a
szelepfedelet és szelepszár szimeringet cserélni.
Az alábbi cikkben
külön olvasható, hogy milyen nem várt csúnya meglepetések bukkantak elő
a motorból és miért állt az autó több, mint két hétig a garázsban a két
nap helyett.
|
|
Nyár, Szovjet Járműves Baráti Társaság találkozója, Szolnok. Szombaton
Jászkisérre kirándultunk a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft.
telephelyére, ahol igazán nagy vasakkal találkozhattunk. Ugyanitt üzemi
ebéd várt bennünket. Vasárnap kiállítás a szokott módon. Most jött két
budapesti Ikarus is (BPO), amire fel lehetett szállni, körülnézni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valahol az Alföldön... Liszunov Li-2P. Az amerikai Douglas Aircraft
Company DC-3 típusának szovjet licence. 1936-ban vásárolták és már
1940-ben átadták az első gépet az Aeroflotnak. A legnagyobb kihívást az
amerikai szabvány átültetése a szovjet metrikus rendszerre illetve a
saját hajtóművek beépítése jelentette. 1946-ban a magyar-szovjet
vegyesvállalat, a MASZOVLET 5 db Li-2-t kapott kezdésnek HA-LIA-tól
HA-LIE lajstromjelig. Később a légiforgalom és a Magyar Néphadsereg még
26-ot. 1961-ben az akkor már teljesen magyar vállalat, a MALÉV
felszámolja a flottát. Egyes gépek a Néphadsereghez vagy a MHS-hez
kerülnek. A selejtezett gépek nagyvárosok parkjaiba költöznek vagy
gyakorlatozás során áldozati báránnyá váltak.
Az itt látható gép egy 1951-es Li-2P. Hő- és hangszigetelt törzsű
utasszállító, ami a Magyar Néphadseregnél kezdte pályafutását HA-LIP
néven. Később a MALÉV-hez kerül, mint 21 fős utasszállító. A selejtezés
után 1965-ben a szolnoki múzeumban tárolják. 1994-ben magánkézbe kerül,
ahol kiállítják és a mai napig megtekinthető Bócsa határában.
A világ egyetlen üzemképes Li-2 gépe a HA-LIX lajstromjelű MALÉV
utasszállító maradt.
Már 2 éves koromban elkezdtem ismerkedni a típussal a Pécsi
Vidámparkban. 1964 és 2004 között itt volt kiállítva a HA-LIS nevű gép.
Ha felmentünk (általában gyereknapon), akkor megnéztük belülről. Arra
emlékszem, hogy nagyon meleg volt benne, mert egy beton emelvényen állt
a napon. A belső térnek furcsa illatai áradtak talán a géptörzsből vagy
az ülésekből párolgott. Koszos volt, szűkös. Néhány firka már megjelent
itt-ott. Legnagyobb szomorúságomra a pilótafülke is elég viharvert képet
festett és a többi gyerek állandó zsivaja miatt sosem emelkedhettünk
nyugodtan képzeletben a felhők fölé.
|
Ősszel SzoJBaT évzáró összejövetel a nagykőrösi Pálfája
Oktatóközpontban. Ha valaki figyelmesen követte az írást, akkor láthatta
a kék VW-t a Porsche 911 SC és a Dacia Sport között pózolni kicsit
feljebb... VW Type 3 Coupé. Alap 1500 cm³
45 LE-s farmotoros 1970-ből. 4 sebességes. Extra felszereltség nincs
benne.
|
|
|
A használtan vett téli gumik és felnik felett eljárt az idő. A gumikat
újakra cseréltem, a téli felniket pedig kékre porfestettem. Mert ahogy a
gyári acélfelni, úgy a tuning is örök. Bármit jelentsen is ez.
|
|
|
Red Allert!!! Egy rendes autóstársam szólt, hogy nem világít a bal hátsó
féklámpám. Nosza, itthon meg is néztem magamnak mi az ábra. Tényleg ki
volt égve. Így múlik el a világ dicsősége! Szomorúan piszkáltam ki a
foglalatból az 1991-es gyártású izzót és pótoltam egy újjal. Tudnak ezek
az oroszok...
A mozgalmas esztendőben 10.751 km-t futott az autó.
|
|