2015:
Az idei eseménysor a
kanyarstabilizátor elhervadt gumi szilentjeinek a cseréjével indult. Még
4 évet sem bírtak ki, a csekély kilométerszámról nem is beszélve.
Éppen ezért valami maradandóbb megoldáson gondolkoztam. A választ a
poliuretán adta meg. A tuning szakértőinek ismerős ez az anyag.
Lényegében egy műanyag alkatrész, amely jobb szerkezeti tulajdonságokkal
bír, mint a gumi. Nem árt neki az időjárás, sem a benzin vagy olaj, sokkal jobban bírja a
gyűrődést (szó szerint), nem öregszik. "Hátránya", hogy keményebb és a
kenést néha revíziózni kell a tükörsima felület miatt. A keménységből
adódóan nem mindenhol alkalmazható, mert nem minden gyári futóműelem bírja a
megnövekedett visszaható igénybevételt. Ezt persze poliuretánja válogatja, mert nem
mind egyforma. A Ladákhoz vehető hazai zöld szilent pl. sokkal
keményebb ennél.
|
|
|
Az orosz "Control Shift 20" nevű cég
gyártmányai ezek a citromsárga poliuretán anyagok. Az összes gumi
futóműelemhez gyártanak ilyen cserealkatrészeket, amik egységcsomagban
megvehetőek. Ez a cégnek a "komfort" keménységű verziója. Létezik nekik
piros is, az a fogkocogtatóbb fajta. A gyártó honlapjáról itt van néhány
adat:
|
Tulajdonságok |
Mértékegység |
Gumi |
Sárga poliuretán |
Piros poliuretán |
Keménység |
Shore-A |
65-75 |
65 |
80 |
Szakítószilárdság |
kg/cm²
|
115 |
350 |
400 |
Szakadási nyúlás |
% |
300 |
550 |
500 |
|
|
|
|
|
Már a csere elején
problémák merültek fel. Anno az összerakásnál sérültek a felfogató
csavarok menete. Itt ez megbosszulta magát, a menetek világgá mentek és
azóta se jöttek vissza... A szilentek cseréjére megvolt a terv. A
poliuretán sokkal keményebb jószág, mint a gumi. Ebből következik, hogy
némi birkózásra kell számítani, ha össze akarjuk nyomni. Miután
megzsírozva a vason volt az új szilent, jöhetett a satu. A két fél
bilincset a szilentre téve összenyomtam középen, majd a felfogató
lyukaknál csavarral még jobban összehúztam. A két fél bilincs így
már egymáshoz ért. Hegesztéssel oda lett pöttyintve pár helyen a
bilincsre. A pici varrat nem okozott akkora hőmérsékletet, hogy
megolvadjon a szilent. A csavarokat leoldva sem esett szét, mehetett az
autóra. Vagyis csak ment volna, ha van értékelhető mennyiségű menet az
első nyúlványok csavarjain. Ennek a megoldását szakműhelyre bíztam.
Ott úgy lett megoldva, hogy a gyári csavarokat tőből levágták. Ezek
olyan csavarok, amiknek négyszögletű fejük van és az első nyúlvány belső
oldalán körbe van hegesztve egy lemezzel, hogy ne tudjon megforogni. A
csavar feje nagyobb, mint egy hagyományos hatlapfejű metrikus csavaré.
Meg tudták oldani úgy, hogy ebbe menetet vágva tőcsavart hajtottak bele.
Így születtek újjá a stabilizátor rúd csavarjai. Erre már csak fel
kellett tenni a felújított egységet és kész. A szilentek alá
zsírt kentem.
|
|
|
A következő akció előbb jött, mint vártam. A jobb
külső kerékcsapágy elkezdett hangot adni annak, hogy ő nem kíván többé
részese lenni a Lada típusú személygépjárműnek. A teljes munkabeszüntetése előtt
(értsd: 120 km/h sebességű előzés közben blokkoló első kerék...) szélnek
eresztettem a csapatból, hogy meggyötört fémtestét és lelkét átadja a
reinkarnációnak, hogy aztán elmondhassa, jobb-e az élete kólás dobozként?
A gyári féktárcsák hasonló sorsra jutottak. Több, mint 140 ezer
kilométeren keresztül és 23 éven át küzdöttek a fékbetétek harapós
hadával, míg végül elfogyott a jó öreg magnyitogorszki vasérc. Belőlük még
kijön néhány raklap konzerves doboz.
A csapágycserét egybekötöttem a tárcsacserével, ne legyen már erre se
gondom. A tárcsa és betét Ferodo gyártmány. A nagy kerékcsapágy SKF, míg
a kisebbik Koyo márkájú. A cserét szerviz végezte. |
|
|
Az olajcserék is időszerűvé váltak. A motorban GM
10W40 olaj van Mann W920/21 olajszűrővel. Ezek egyelőre beváltak, ezért
nem kerestem más típusokat. A differenciálmű hajtóműolaja elérte
csereperiódusa végét (könyv szerint 60.000 kilométerenként kell, ez most
70.000 km volt...)
|
|
|
Nyáron a vakációt a Balaton körül töltöttem. Könnyű, ha a barátok
Veszprémben laknak... Innen indultunk a siófoki veteránjármű kiállítás
és börzére. A méreteket tekintve elég, ha annyit mondok, egy hipermarket
parkolóját teljesen megtöltötték. Volt itt minden, ami a veteránosoknak
a földi Kánaánt jelenti. Rengeteg szép autó, pedálos Moszkvicsok,
kardánhajtású bicikli, motorok. Itt vettem az
A-12 autórádiómhoz tápegységet
egy donor készülékkel együtt. Még nem tudtam, hogy a barátom által
börzézett Skoda gépkönyveket két év múlva már én fogom forgatni...
Egy picit kinéztünk Siófok-Sóstóra egy kempingbe, mert ott elvileg Volga
találkozó volt meghirdetve kooperációban más típusokkal, de a Volgák
csak nem jöttek még. Így aztán folytattuk utunkat a
Balatonfenyves-Bélatelep kempingbe, ami korrekt szállásnak bizonyult.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Balatonfenyves után nyugatról kerültük a magyar tengert.
Balatonedericsig haladtunk az Afrika-múzeumba. Egy vadaspark van itt
leginkább szavannai jószágokkal. Szigorú tekintetű antilopokkal,
szemérmes bagollyal, aki ha fényképezőt lát már el is fordítja a fejét. Illetve
van egy ház. Dr. h. c. Dr. Nagy Endre Afrika-kutató és vadász
gyűjteménye/hagyatéka tekinthető meg benne. A fickó mindenre lőtt,
ami mozog, majd hazatalicskázta a holmikat némi giccses ülőgarnitúra
kiséretében egyenesen Tanzániából.
|
|
|
|
|
|
Közben az
egyik benzinkúton mellénk állt tankolni egy utánépített korábbi rendőrségi
szolgálati jármű. Háttérben a Sümegi vár, amit minden történelemkedvelő
embernek erősen ajánlok, mert garantáltan eltölt ott pár órát. Már csak
az egyéb programok, látványosságok miatt is megéri felmenni a tatárjárás
után épült várba. A török időkben végvárrá vált a Dunántúlon,
bevehetetlennek bizonyult. Végig jelentős szerepe volt a magyar
várrendszerben. A Rákóczi szabadságharc után 1713-ban az osztrákok
biztonsági okokból felgyújtották és lerombolták. Utána évszázadokig
pusztította az időjárás és az emberek, akik elhordták a köveit.
|
|
A tél közeledtével
újra felmerült a kérdés, hogy vajon kell-e téli gumi vagy se. Elvégre,
ha úgy adódik, akkor nem árt, ha használható marad az autó a nagy
hidegben és havas utakon is. A bökkenő az volt, hogy külön felnire
szerettem volna a téli kerekeket szerelni. Nem akartam a jó állapotú és
gyári szettet rongálni. Hogy még tovább nehezítsem a dolgom (vagy inkább
legyen mire hivatkozva elodázni a vételt...) ragaszkodtam a típustiszta
acél felnihez. Nem könnyű beszerezni, mert már nagyon rég nem
gyártják őket. A sima új Zsiguli-felni elég drága mulatságnak bizonyult.
Úgyhogy maradt az apróhirdetések böngészése. Lehetőleg nem túl messzi
találattal. A kitartó keresésnek köszönhetően meg is lett a tuti vétel.
Dupla öröm, hogy téli gumi is járt hozzá! Az már csak hab a tortán, hogy
ki is lettek centrírozva eladás előtt, ezért egyik sem hibás. A téli szett használt,
de egy-két szezont még elfut. A "mezőgazdasági utánfutó" színű felnire
bátran feltehetem a hóláncot is, ha úgy hozza a helyzet, mert nem kell
félteni az állapotát. A hólánc régről maradt meg, mint segítség, mert ha
hó van, akkor csak az összkerekes autók jutnak ki az utcánkból. Szóval az
egész téli mizéria abból a szempontból jó, hogy nagy hidegben, havon vagy
nagyjából használható utakon biztonságosabban lehet közlekedni.
|
Siófok, Ezüstpart, november.
|
|
|
|
Az idei mérce: 4000 km. |