Tüzelőanyag-szivattyú felújítás
 

Előzmények: feltűnt, hogy az autó egyre nehezebben indult akár már egy napos állás után is. A hidegindító sem javított a helyzeten. Az indítózás elhúzódott, akár 10-15 másodperc is. Ez pedig jelentősen terheli az autót. Elsőre üzemanyag-ellátási problémára gondoltam. Így rákészültem az AC pumpa felújítására. Elolvastam a fórumokat, cikkeket, majd vettem egy ilyen készletet. A készlet nem tartalmazza a talptömítéseket. Ezeket igény szerint külön kell megvenni. Nem akartam levenni az egész egységet a motorról, így ez a dolog elmaradt.
 


A szétszerelést a nyomócsonkon lévő cső eltávolításával kezdődik (ez megy a karburátorhoz). Aztán a szívócsonkra csatlakozó benzincső levétele jön (ez jön a benzintartályból). Itt érdemes megjegyezni, hogy nem árt szerelés előtt benzincsövet venni. Ugyanis az én esetemben a tömlő a gyári összeszerelést követően nem volt bolygatva. Így az majdnem 19 évig állt rajta, a bilincs összeszorította, a gumi megkeményedett és deformálódott,  és levételkor letört a vége. Érdemes valami kis üveget bekészíteni az esetlegesen kifolyó benzin felfogására. Nem sok jön ki, de nem jó, ha utána összeken ezt-azt.
A szétszerelésben a fedél levétele jön. Majd a 6 db csavart kihajtjuk és leemeljük a házat. Utána a membránrétegek kiemelése következik. Ehhez 90
°-al el kell őket fordíti. Vigyázzunk, mert az alatta lévő rugó kipattanhat a helyéről. A vonórúd fészkébe lehetőleg ne ejtsünk bele semmit.
 


Ha szemrevételeztük az alkatrészeket és kellőképp rácsodálkoztunk, hogy ez valaha benzinpumpa volt, akkor megkezdhetjük a cserét. A benzinszűrő ép volt, de érdemes cserélni, ha már adtak újat. A készlet tartalmaz szívó- és nyomószelepeket is. Viszont ezek be vannak sajtolva a házba, így a cseréjük otthoni körülmények közt nem lehetséges. Ellenőrizni viszont érdemes. Ha finoman járnak és megfújva az egyik irányból nyitnak, a másikból zárnak, akkor jónak tekinthetőek.
A kivett membránokon látszanak az évek. Deformálódtak, megkeményedtek. Az alsón pedig néhol már csak a szövet látszik. Az alsó fedelet érdemes kitakarítani, ott is elég sok kosz összejön. A szivattyú környékét is letakarítottam. A műveletet selejtes fogkefével vagy ecsettel célszerű elvégezni. Oldószernek nitrohígítót használtam. Majd mindent szépen megtöröltem.
 


A membráncsere egyszerű. A tolórúd végén lévő anyacsavart kell lehajtani és kivenni a rétegeket. Összerakásnál érdemes ügyelni a rétegek sorrendjére, távtartókra. A csavar meghúzása előtt tegyünk be pár csavart a membránlyukakba, hogy ne tudjanak elforogni egymáson. Itt említeném meg, hogy vizsgáljuk meg a cserealkatrészeket közelebbről is. Néhány helyen ott figyel a sorja (távtartó alátétek). Ezeket érdemes eltávolítani. Visszarakást a szétszereléssel fordított sorrendben kell elvégezni. Vagyis a tolórudat a ráfogatott membránokkal a rugó ellenében le kell nyomni és elforgatni egy negyed fordulattal. Ezáltal a tolórúd beakad a himbába. Nos, ez nem ment túl könnyen. A külső távtartó alátétet kivettem a membránok közül. Majd amikor az egész a helyén volt, csak átbújtattam a felső membránokat rajta. Az illesztéseket érdemes lekenni zsírral. A házat rögzítő csavarokat átlós módon húzzuk meg (mint a kerékcsavaroknál). Tegyük vissza a benzincsöveket. Nálam a törött végű cső még engedett annyit, hogy ideiglenesen rá tudtam tenni. Azóta próbáltam az autót és hamar beindult. Nem volt a korábbi hosszú indítózás és szenvedés.
 

   
Forrás: VAZ 2107 típusú személygépkocsik javítási kézikönyve