Tüzelőanyag-szivattyú felújítás
|
Előzmények:
feltűnt, hogy az autó egyre nehezebben indult akár már egy napos állás
után is. A hidegindító sem javított
a helyzeten. Az indítózás elhúzódott, akár 10-15 másodperc is. Ez
pedig jelentősen terheli az autót. Elsőre üzemanyag-ellátási problémára
gondoltam. Így rákészültem az AC pumpa felújítására. Elolvastam a
fórumokat, cikkeket, majd vettem egy ilyen készletet. A készlet nem
tartalmazza a talptömítéseket. Ezeket igény szerint külön kell megvenni.
Nem akartam levenni az egész egységet a motorról, így ez a dolog elmaradt.
|
|
|
|
A
szétszerelést a nyomócsonkon lévő cső eltávolításával kezdődik (ez megy
a karburátorhoz). Aztán a szívócsonkra csatlakozó benzincső levétele jön
(ez jön a benzintartályból). Itt érdemes megjegyezni, hogy nem árt
szerelés előtt benzincsövet venni. Ugyanis az én esetemben a tömlő a
gyári összeszerelést követően nem volt bolygatva. Így az majdnem 19 évig
állt rajta, a bilincs összeszorította, a gumi megkeményedett és
deformálódott, és levételkor letört a vége. Érdemes valami kis
üveget bekészíteni az esetlegesen kifolyó benzin felfogására. Nem sok
jön ki, de nem jó, ha utána összeken ezt-azt.
A szétszerelésben a fedél levétele jön. Majd a 6 db csavart kihajtjuk
és leemeljük a házat. Utána a membránrétegek kiemelése következik. Ehhez
90°-al el
kell őket fordíti. Vigyázzunk, mert az alatta lévő rugó kipattanhat a
helyéről. A vonórúd fészkébe lehetőleg ne ejtsünk bele semmit.
|
|
|
|
|
Ha
szemrevételeztük az alkatrészeket és kellőképp rácsodálkoztunk, hogy ez
valaha benzinpumpa volt, akkor megkezdhetjük a cserét. A benzinszűrő ép
volt, de érdemes cserélni, ha már adtak újat. A készlet tartalmaz szívó-
és nyomószelepeket is. Viszont ezek be vannak sajtolva a házba, így a
cseréjük otthoni körülmények közt nem lehetséges. Ellenőrizni viszont
érdemes. Ha finoman járnak és megfújva az egyik irányból nyitnak, a
másikból zárnak, akkor jónak tekinthetőek.
A kivett membránokon látszanak az évek. Deformálódtak, megkeményedtek.
Az alsón pedig néhol már csak a szövet látszik. Az alsó fedelet érdemes
kitakarítani, ott is elég sok kosz összejön. A szivattyú környékét is
letakarítottam. A műveletet selejtes fogkefével vagy ecsettel célszerű
elvégezni. Oldószernek nitrohígítót használtam. Majd mindent szépen
megtöröltem.
|
|
|
|
A
membráncsere egyszerű. A tolórúd végén lévő anyacsavart kell lehajtani
és kivenni a rétegeket. Összerakásnál érdemes ügyelni a rétegek
sorrendjére,
távtartókra. A csavar meghúzása előtt tegyünk be pár csavart a
membránlyukakba, hogy ne tudjanak elforogni egymáson. Itt említeném
meg, hogy vizsgáljuk meg a cserealkatrészeket közelebbről is. Néhány
helyen ott figyel a sorja (távtartó alátétek). Ezeket érdemes
eltávolítani. Visszarakást a szétszereléssel fordított sorrendben kell
elvégezni. Vagyis a tolórudat a ráfogatott membránokkal a rugó ellenében
le kell nyomni és elforgatni egy negyed fordulattal. Ezáltal a tolórúd
beakad a himbába. Nos, ez nem ment túl könnyen. A külső távtartó
alátétet kivettem a membránok közül. Majd amikor az egész a helyén volt,
csak átbújtattam a felső membránokat rajta. Az illesztéseket érdemes lekenni
zsírral. A házat rögzítő csavarokat átlós módon húzzuk meg (mint a
kerékcsavaroknál). Tegyük vissza a benzincsöveket. Nálam a törött végű
cső még engedett annyit, hogy ideiglenesen rá tudtam tenni. Azóta
próbáltam az autót és hamar beindult. Nem volt a korábbi hosszú indítózás és
szenvedés.
|
|
|
|
Forrás: VAZ 2107 típusú
személygépkocsik javítási kézikönyve |