Remix Tradiko K9806 gépkocsi hidegindító áramkör*

 

A Remix az eszközt 12 V-os hálózatú, negatív testelésű, négyütemű gépjárművek gyújtásához fejlesztette ki. Célja, hogy a gyenge (8 V) akkumulátor esetében is megfelelő feszültséget biztosítson az indításhoz. Így csökken az indítási idő és nő az akku élettartama. Működési hőmérséklete -40˚C-tól +70˚C-ig. Mozgó alkatrészt nem tartalmaz. A fém ház műgyantával van kiöntve. A megosztott primer tekercsű, vagy előtétellenásos gyújtótranszformáttorral rendelkező típusokhoz nem ajánlják (Moszkvics, Volga, Zaporozsec).

   
Főbb műszaki adatok:  
Névleges feszültség 12 V
Tápfeszültség tartomány 8-14 V
Üzemi áramfelvétel max. 5,5 A (8 V tápfesz. esetén); max. 8 A (12 V tápfesz. esetén)

Kimenő csúcsfeszültség

min. 14 V (8 V tápfesz. esetén); min. 20 V (12 V tápfesz. esetén)

   

A Tradikoban egy pozitív vezérlésű teljesítményoszcillátor van, amely kétszeres amplitúdójú jellel rezeg. Ebből a jelalakformáló áramkör négyszögimpulzusokat állít elő. Végül pedig egyenirányítás után megkapjuk a kimenő feszültséget. Ez pedig a kétszerese a vezérlő feszültségnek. Így már érthető, hogy miért nyújt nagy segítséget a hidegindításhoz.

   


Ha megfigyeli az ember, akkor látható, hogy nem egy nagy dologról van szó. Könnyedén elfér az autó motorterében. Ráadásul szabványos a felfogatási módja (mint pl. a gyújtótrafóé). A Lada motorterében pedig több, gyárilag előkészített felfogatási pont van. Így az elhelyezése nem okoz különösebb gondot. A bekötésnél nagyon figyeljünk a megadott rajz alapján a lábkiosztásra!
 


A beszerelést követően jöhetett az elmélet gyakorlati bizonyítása. Ehhez két műszert kell segítségül hívni és jó, ha a műszerhez jár egy kezelő is. A tárolós multiméter használata előnyösebb. Az egyik műszer méri az akku feszültségét, a másik pedig a gyújtótrafóra menő feszültséget figyeli. Ha minden rendben, jöhet az indítás. A "köszörülés" pillanatában az egyik műszer eltárolja az értéket, a másikat pedig csak le kell olvasni. Miután behörrent a vas az isteni szikrát követően, minden visszaáll alaphelyzetbe. A motor jár, generátor tölt, a Tradiko pedig kiszáll a működésből. A hidegindítót használtan vettem, így kíváncsian vártam, hogy rendesen teszi-e a dolgát. Szerencsére hibátlanul üzemel. Most pedig következzenek a mérési eredmények:

   
Külső hőmérséklet 2˚C
Az akkumulátor feszültsége indítás előtt 12,7 V
Az akkumulátor feszültsége az indítás pillanatában 8,75 V
A Tradiko által előállított feszültség 15 V
   


Az eredményeken látszik, hogy megfelelően működik. A gyári jellemzőit teljesíti. A bekötésnél ügyeltem, hogy minden könnyen visszaalakítható legyen. Összesen két forrasztást eszközöltem.
 

*:az írás a Híradástechnika újság 1980. 09. száma és a Rádiótechnika Évkönyv 1982 segítségével készült.