|
Az első 30 év
|
Harminc. Még
gombócból is sok - ezt szokták mondani. Itt már nincs olyan, hogy tavaly
meg azelőtt. Itt évtizedekre lehet visszaemlékezni. Nagyon korán
beszippantott a Lada-szag. Vagyis én szippantottam be azt. Gyerekkori
nyaralás a víkendházban, Balaton, kirándulások, építkezés, hétvégi munka
a telken, első méterek a jogosítvány felé és még lehetne sorolni
napestig. Most mégis megpróbálok eme jeles alkalomból összeszedni pár
olyan mozzanatot az emlékeimből, ami az első 15 évből valók.
A második 15 év
eseményei évenkénti bontásban nyomon követhető a honlapomon. A saját
tapasztalataimról az írás második felében teszek említést.
Kevesen vannak, akik elmondhatják, hogy három évtizede ismerik az
autójukat. Még kevesebben, akik az eredeti javítófestéket is a kezükben
tarthatják. Pénzért bármilyen öreg autót meg lehet venni. Utána sok
pénzért túlzásba lehet vinni a restaurálását. Sőt, pénzért még a
veteránvizsgán is átmegy. Azonban az összecsiszolódás, az élmények sosem
ivódnak olyan mélyre az emlékeinkben. Hiányozni fog a múlt, az idő. Ami
viszont megfizethetetlen.
|
|
|
A javítófesték. Sárgásfehér színű zománc gépjárművek kisebb
festékhibáinak javításához. Használat előtt hígítani kell. Szavatossági
ideje 6 hónap, vagyis mindenképp "lejárt", mire az autóval eladták. A
festékek kezelése nem volt egységesített Togliattiban. Származhatott a
Tikkurila esetleg Sadolin márkától, vagy épp a Munkások
Győzelme Gyárból. Az autó színe elvileg Szafari fehér 215 kóddal.
|
Nagypapám vette 452.000 Ft-ért 1992 .07. 24-én. Amikor még ő
hajtotta, akkor sokat jött hozzánk látogatóba a mamával. Búcsúzásnál az
ősök az utcán beszélgettek én meg a volán mögé ülve tekergettem a
kormányt. Alig láttam ki belőle és a pedálokat sem értem el, de ez nem
volt lényeg. Papa a kulccsal oldotta a kormányzárat, hogy tekergethessem
a kormányt, én pedig
képzeletben már a mecseki szerpentinen vittem az autót a nyaraló felé.
Sok hétvégét töltöttem a nagyszülőknél. Olyankor a papa intézte a
fuvart. Általában a dédi mama is velünk volt, hogy ne legyen egyedül
szombat-vasárnap. A hét utolsó napján aztán hazafelé vettük az irányt,
de előtte letettük a dédit. Persze nekem időben haza kellett volna
érnem, hogy a másnapi iskola miatt időben ágyba kerüljek. Én azonban nem
éreztem akadályát egy jó marokkónak a papával miközben a háttérzajt A
hét című hírműsor szolgáltatta.
|
|
Az a bizonyos marokkó.
|
Nagy öröm volt,
hogy a balatoni nyaralásra el tudtuk vinni a biciklimet, amit már
önállóan tudtam hajtani. A kis BMX első kerekét kivettük, a kormánya
pedig lehajtható volt előre vagy hátra. Így befért a csomagtartóba a
csomagjaink fölé.
1996-ban, miután totálkárosra törték az előző Ladánkat, egy 2104-et
szerettünk volna, mert abba könnyebb pakolni. Erre sehol sem találtunk a
környező kereskedésekben. Népszerű volt, elfogyott. Hogy legyen mivel
járni, kölcsönbe kaptunk egy Opel Ascona C ferdehátú, zöld
színű autót. Tetszett a gép, főleg a nagy üveg hátsó ajtaja meg az
ülése. Utána következett szintén kölcsönbe egy Wartburg 1.3 Tourist. Ez
nagyon zörgősnek tűnt a csomagtér felől. Aztán nagypapám eladta az
autóját apukámnak, később pedig vett egy nyugati kocsit. Az adásvételt
követően a nagyszüleim erkélyén a főút forgalmát figyelve feltűnt néhány
autószállító kamion. Különböző színű Ladákkal tele, leginkább 2104-el
megpakolva haladtak a városba…
Emlékszem az első részben közös méterekre is, amikor már akkora voltam,
hogy az első ülés előtt állva próbáltam tekerni a kormányt, miközben apa
a pedálokat és a váltót kezelte. Ez persze csak egyenesben sikerült,
mert amikor meg kellett volna fordulni az utca végén, akkor az a fránya
nagy kormány nem akart engedelmeskedni a gyermeki karok erejének. Ott
bizony kellett a segítség, mert még nem nőttem fel hozzá. Még nem.
Maradt a hátsó ülés a könyöklővel.
Ha leesik a hó télen, akkor az utcánkból nem egyszerű kijutni. A lakókon
csak az összkerékhajtás vagy a hólánc segített korábban. Rengetegszer
volt, hogy indulás előtt fel kellett tenni és a tiszta főút előtt
megállva levenni. Hazafelé ugyanez csak fordítva. Egyszer apa hazafelé
jövet megcsúszott a lejtőn és az autót próbálta a járdaszegélynek
kormányozva megállítani. Sajnos nem sikerült, a felni pereme elgörbült,
az autó tovább csúszott. Végül a lejtő alján lévő cserjés fogta meg az
autót. Utóbbi nagy szerencse, mert a bokrok mögött már csak egy nagy
rézsű volt/van. Ma már nincs ilyen gond, mert jön a hókotró és letolja a
havat. Sajnos egyre kevesebbszer kell jönnie.
Az első „autószerelésem” a kesztyűtartó világításának a feljavításával
történt. Ha be van kapcsolva a helyzetjelző és lenyitjuk az ajtót, akkor
világítania kell. Az izzó a kapcsolóval a műszerfal burkolata mögött
van. Elég sokáig elpiszmogtam, mire azt a lehetetlen formájú műanyag
idomot kibányásztam a műszerfal nyílásán keresztül. Hogy sikerült-e a
jobbító szándékú művelet, arra már nem emlékszem.
A kötelező olvasmányokkal mindig gondban voltam, mert benne van a
nevükben, hogy kötelező. Tehát valami mágikus erőnek köszönhetően mindig
taszításba kerültem ezekkel a művekkel. Ezt az erőt csak a szülői
dörgedelem tudta vonzásra változtatni. Bár akkor sem voltam képes
huzamosabb ideig a látómezőmben tartani a mások által rám testált
könyveket. Így járt az Egri csillagok is. Amíg a szülők a hegyen
dolgoztak, én a hátsó ülésen fekve olvastam a végtelennek tűnő regényt.
A balatoni nyaralást könnyen teljesítette négyünkkel. A Badacsonyra
tervezett kirándulásnál felmentünk autóval, amíg lehetett. Onnan
gyalogszerrel folytattuk utunkat. Úgy rémlik, hogy ezen a nyaraláson
rendesen elkapta a jégverés az autót. A házból néztük, hogy vajon
túléli-e? Túlélte, nem először és nem is utoljára, eddig még horpadás
nélkül.
Aztán vontatott több ízben egy dobozos Barkast, ami a nagybácsimé volt.
Szegény gép tényleg rászolgált a Barkács névre, mert egy Renault motorra
volt kicserélve az eredeti. Sok bajjal küzdött, a szerelők rémálma
lehetett. Én is utaztam benne, amikor épp működött. Mivel dobozos volt,
ezért utólagosan hátul valamilyen 2 személyes ülés díszelgett. Nekem nem
jutott hely, így kaptam egy felfordított rekeszt pokróccal letakarva. A
fülke mögötti kopottas, horpadt vaslemezt figyelhettem az út során. Így
mentünk ki a hegyre. Az ingerszegény, de annál hangosabb utazást a gép
kilométerekkel vívott folyamatos csatája törte meg. Az életéért küzdött.
Hazafelé jól meg lett pakolva néhány teli hordóval, rekesszel,
miegymással. Ezt már nem bírta, a váltó feladta a harcot. Második
fokozatban poroszkáltunk a főúton. A többi fokozat nem akart működni. Az
incidens után jött a fent említett vontatás a város egyik feléből a
másikba, ahol a műhely volt.
|
|
|
Mielőtt kölcsönbe került az autó 2003-ban, áthúztam az üléshuzatokat erre a
csíkosra. Mini nagyon szeretett autózni. Rögtön birtokba is vette a
hátsó részt, amíg nem figyeltem. A mai napig emlékszem, hogy mennyire odacsíptem az ujjam a
fogóval, amikor a háttámla tartófüleit próbáltam kihajlítani.
|
Amikor gimnáziumba jártam, akkor az autót már a nagybácsim hajtotta.
Kikerült a látóterünkből. Úgy tűnt, hogy ebből már nem lesz semmi.
Felőrlődik a napi használatban és a tanyavilág járhatatlan útjain. Írtam
róla egy történetet. Az egyik évben kíváncsiságból beadtam a művemet az iskolai vers- és prózaíró
versenyre. A második helyig jutottam
vele. Elégedett voltam a meglepő eredménnyel. Az első helyezet egy olyan
mű volt, ami figyelembe vette a verselés szabályait. Hozzá képest az én
írásom csak összelapátolt sorok összességének tűnt. Ma már gyermetegnek
hat, bár a vége a mai napig nem vesztett lendületéből.
Még a jogosítvány megszerzése előtt az első ténylegesen önálló
kilométerek megtételében segédkezett elsajátítani a gépészkedést. Daisy
Duke elismerően kacsintott volna, ha látja azokat az indulásokat a pörgő
kerekekkel és a porfelhővel. A kukoricatáblák közötti mezőgazdasági
utakon gyakoroltam, amikor néha kimentünk a hegyre. Amint megtanultam
vezetni, az indulásnál már nem pörögtek ki a kerekek. Hamar
megtapasztaltam, hogy nem mindegy, hogy a kormányzott kerékkel hajtunk
vagy a hajtott kerékkel kormányzunk. A másik probléma a lefulladás volt.
Ha épp nem fulladt le, akkor a kenguru benzinnek köszönhetően nagy
rángatásokkal indultunk. Én a kormányba kapaszkodtam, a többiek a
majrévasba.
Hogy hogyan sikerült lefülelnem a rendszámunk szerint eggyel kisebb és
nagyobb sorszámú autót, azt nem tudom. Az egyik a városban volt, a másik
a Balatonnál jött szembe. Ezen kívül még több közeli számozással
találkoztam az évek során.
|
|
|
Garázsban tartott, megkímélt állapotú, csak hétvégén használt. Ezek a
mágikus szavak a használt autót keresők szemében. Garázsban tartott,
mert ponyva van rajta. Megkímélt, mert a térképen sem szereplő helyen a
tájat leszámítva elég kevés veszély fenyegette. Csak hétvégén használtam
gyakorlásra, mert akkor tudtunk kimenni a hegyre. A két kép 2004-ben és
2005-ben készült, utóbbi már digitális fényképezőgéppel.
|
Mindennapok az életre ítéltetett géppel:
30 év alatt
elégetett majdnem 15 m3 benzint, kifárasztott közel 80 liter
olajat és elment 186.661 kilométert. Könnyebbé tette a hétköznapjainkat,
megbízhatóan szolgált a munka terhe alatt. A fogyasztás körül mindig nagy legendák meg tévhitek keringenek,
ez az autó viszont beérte 8,4 literrel 100 km-en.
Az elmúlt 15 év
alakult ennyire. Ehhez hozzátartozik, hogy sokat megy vegyes
használatban. Ritka, ha a teli tank csak városban fogy el. A legkevesebb
eredményem városi használatból származik, de ott akadt téli időszak,
ahol 11 liter lett a norma. A negatív rekord 13 literre jött ki, amikor
egy kicsit dagasztottam a sarat. Az Alföldön használva fél literrel
kevesebb szokott lenni a fogyasztás. Ott könnyű levinni 7 liter alá. A
dunántúli rögös tájon viszont nehéz fentről megközelíteni azt.
Az olajfogyasztása 2-3 dl/1000 km. A sok hidegindítás magasabb
eredménnyel jár, nyáron vagy hosszú utakkal kevesebb. Az
olajcsere-periódust 7-8000 km-re csökkentettem és az első saját cserém
óta 10W-40 típust használok jó minőségű szűrővel.
Hogy mit jelent az autó fenntartása anyagilag? Igen sokat, milliókról
van szó! Nagyjából 50-60 Ft/km költséggel jártam az elmúlt években. Volt
kevesebb és több is. Ilyenkor jön a felhördülés és az „Ennyi pénzért már
vehettél volna…” kezdetű mondatok a mások pénztárcájában turkálóktól.
Lehet azon vitatkozni, hogy mennyivel jobban járnék egy németből
berángatott importhulladékkal. Vagy az új autóval, ami a kereskedés
kapuján kitolva már szinte csak a felét éri az imént a kasszánál
kicsengetett zsetonnak. Vagy a 0%-os autó, amit előbb-utóbb visszavesz a
bank, mert mégsem jó ötlet a takarónknál tovább nyújtózkodni. Persze a
legolcsóbb járművel, a céges autóval semmi sem tud versenyre kelni. A
legtöbben mindig elfelejtik, hogy egy autót nem csak tankolni kell. Én
minden fillért felírtam, ezért tudom mennyi az annyi. A kárpitpatent,
autómosás, műszaki vizsga, gépjárműadó, alkatrészek sokasága, ólompótló
adalék mind-mind hozzátartozik az autó fenntartási költségeihez. Ezekkel
az adatokkal sajnos kevesen rendelkeznek naprakészen, ezért felesleges
az ilyen okoskodásokba belemenni a „hittérítőkkel”. Mindig ráhagyom a
másikra, hadd mondja. Nehogy már ne mondja!
|
|
|
Ezt már csak a festék tartotta egyben 2007-ben. A felújítás előtt annyi lyuk volt
rajta, mint egy sajton. A bal hátsó küszöb vége egyszerűen leesett. A
kis rozsdás vasdarabot eltettem mementónak.
|
Kezdetben, amikor még nem értettem hozzá és csak tankolni tudtam, akkor
szerelőhöz vittem az autót. A felújítás időszakában sokat állt ott.
Azóta szert tettem némi rutinra, megvettem a szakirodalmakat,
bevásároltam célszerszámokat. Lakatolni-fényezni ezután sem fogok, de
bátran nekilátok a javításoknak. A csavarhúzó-kalapács kombót el lehet
felejteni. Nem tudom mit lehet velük megjavítani, hiába mondják, hogy
ehhez annyi is elég. A karbantartáshoz nem árt némi türelem. Öreg a gép, technikája 50 év feletti és orosz. Nem mindig az autó van értünk, néha
nekünk is segíteni kell rajta, ha valami megfáradt. Ilyenkor mindig van
idő rákészülni a javításra, utána olvasni a könyvben. Még sosem hagyott
minket cserben, bármikor lehet rá számítani. Szerencsére még jó az
alkatrész ellátottsága a márkás nyugatitól a gyárin át a hamisított utángyártottig bármiből választhatunk. A komoly tuning sosem érdekelt.
Az eredeti az egyedi, abból van egyre kevesebb és az jár a legkisebb
gonddal. Az évek során számtalan vételi ajánlat érkezett, de sosem
gondolkoztam az eladásán. Egy dologban azonban csalódást okozott az
autó. Műanyagból van a hűtőrács! De ezen túltettem magamat…
Egyre többen vannak, akik nem értik már ezt. Nagyon sok téren
megváltozott a világ és nem jó irányba. Az öregautózást nehéz
megmagyarázni, inkább érezni kell. Kikopnak az utakról, generációk nőnek
fel az emlékük nélkül, megváltoznak az igények és az sem mindegy, hogy
épp mit erőltetnek az emberekre. Remélem még sokáig sziklaként fog állni
az egyenszürke alaktalan autók hömpölygő masszájában. Hogy mi a terv a
jövőt illetően? Természetesen a következő 30 évben eljutni a Holdra. Az
idő és az út fele már megvan. This is the Way! |
|