Videoton RD 5687 IK Special | |
Gyártó |
Videoton Elektronikai Vállalat |
Származás |
Magyarország |
Év |
1989 |
Jellemzők |
Sztereo autórádió magnetofonnal. K, R, URH (65,8-73 MHz, 87,5-108 MHz)
hullámsávok és közlekedési információk vételére alkalmas. 10 db IC-vel,
21 db tranzisztorral és 21+3 db diódával
épül fel. Mono-sztereo kapcsoló, balansz- és hangszínszabályzó található
rajta. A sztereo vételt piros LED jelzi. A magnó mono vagy sztereo
kazetták lejátszására alkalmas. A nyomógombjának félig történő
benyomásával lehet gyorscsévélni, teljes benyomás esetén kiadja a
kazettát. A kazetta lejátszása
után a magnó automatikusan kikapcsol és átvált a beállított rádióadóra. |
Méret |
45x153x178 mm; 1,56 kg. |
Egyéb |
1974-ben az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU -
European Broadcasting Union) javaslatára a német IRT (Institut für
Rundfunktechnik GmbH) és a Blaupunkt cég közösen kifejlesztette az ARI (Autofahrer
Rundfunk Information) rendszert. A célja a növekvő közúti forgalomnak és az
egyre nagyobb gépjárműállománynak a hatékonyabb forgalomirányítása, közúti
információk továbbítása és a tájékoztatás. Segítségével rádióval
rendelkező járművek azonnal értesíthetővé válnak a közúti balesetekről,
terelőutakról, építési munkálatokról vagy egy esetleges katasztrófahelyzetről. A megvalósíthatóság szempontjából
előnyös, hogy a már meglévő FM műsorsugárzó adóberendezéseket használja
minimális fejlesztés segítségével. A rendszer szabványosítása 1984-ben
történt meg. Ebben az évben a Magyar Posta a Magyar Rádióval
együttműködve megalkotta a KIRA-t (Közlekedési Információs Rádió
Adásrendszer) az ARI mintájára. Döntésükkel igazodni kívántak a környező
országokban működő rendszerekhez. Kezdetben a Videoton kísérleti céllal
néhány RD 5683 autórádiót szerelt fel KIRA-dekóderrel. Először a Petőfi
Rádió sugározta a segédvivőt a D-jelű körzetazonosítóval. A
közleményazonosító kiadása a Magyar Rádió stúdiójából történt.[1] |
A KIRA-dekóder modul balra a végfok felett kapott helyet:
A magnetofon mechanikája import eredetű:
Itt a korábban alkalmazott variométer helyett már potenciométerrel hangolható a rádió...:
...amit a skálamutató mozgat:
Balra a kapcsolós hangszínszabályzós hangerő potméter. A fém szerkezeti és burkolóelemek Sárbogárdon készültek:
A fenti képen már kivettem a készülékből a KIRA-dekóder. Lent a modul mindkét oldala látható. A TDA 1579 áramkör feladata az 57 kHz-es segédvivő szűrése, a körzet- és közlemény-azonosító felismerése, a sárga LED meghajtása. A TDA 1589 áramkör végzi a magnetofon fent ismertetett kapcsolgatását, a hangerő szabályzását és alkalmas egyéb figyelmeztető hangjelzések kiadására is. Mivel már nincsenek olyan közlekedési hírek, amiket foghatna a rádió, ezért az INFO gomb megnyomása után fél perc elteltével felerősíti a hangerőt és csipogással jelez, amíg deaktiváljuk: |
KIRA-kóder a Rádiótechnika 1984/8. címlapjáról. Ez az elektronika került beépítésre a rádióállomáson:
1:
↑ az információk a Rádiótechnika folyóirat
1984/8.; 1985/3-8. számaiból valóak.
2: ↑
Wikipédia
ARI szócikke alapján.