Videoton RD 5687 IK Special

Gyártó

Videoton Elektronikai Vállalat

Származás

Magyarország

Év

1989

Jellemzők

Sztereo autórádió magnetofonnal. K, R, URH (65,8-73 MHz, 87,5-108 MHz) hullámsávok és közlekedési információk vételére alkalmas. 10 db IC-vel, 21 db tranzisztorral és 21+3 db diódával épül fel. Mono-sztereo kapcsoló, balansz- és hangszínszabályzó található rajta. A sztereo vételt piros LED jelzi. A magnó mono vagy sztereo kazetták lejátszására alkalmas. A nyomógombjának félig történő benyomásával lehet gyorscsévélni, teljes benyomás esetén kiadja a kazettát. A kazetta lejátszása után a magnó automatikusan kikapcsol és átvált a beállított rádióadóra.
Rádiófrekvenciás adatok: Érzékenység: AM sávokon (20 dB jel/zaj): 50 μV; FM (26 dB jel/zaj): 3 μV. Szelektivitás: AM: 30 dB; FM: 20 dB. Áthallási csillapítás sztereo vételnél: 26 dB. Frekvenciaátvitel: AM sávon: 100-2000 Hz; FM sávon: 80-10.000 Hz.
Hangfrekvenciás adatok: Frekvenciaátvitel: 40-12.5000 Hz (-3 dB). Kimeneti teljesítmény: 2x4 W (14,4 V, 4 Ω, k=5 %); 2x6 W (15,6 V, 4 Ω, k=10 %). Teljesítményfelvétel: min. 2,5 W; max. 17,5 W.

Méret

45x153x178 mm; 1,56 kg.

Egyéb

1974-ben az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU - European Broadcasting Union) javaslatára a német IRT (Institut für Rundfunktechnik GmbH) és a Blaupunkt cég közösen kifejlesztette az ARI (Autofahrer Rundfunk Information) rendszert. A célja a növekvő közúti forgalomnak és az egyre nagyobb gépjárműállománynak a hatékonyabb forgalomirányítása, közúti információk továbbítása és a tájékoztatás. Segítségével rádióval rendelkező járművek azonnal értesíthetővé válnak a közúti balesetekről, terelőutakról, építési munkálatokról vagy egy esetleges katasztrófahelyzetről. A megvalósíthatóság szempontjából előnyös, hogy a már meglévő FM műsorsugárzó adóberendezéseket használja minimális fejlesztés segítségével. A rendszer szabványosítása 1984-ben történt meg. Ebben az évben a Magyar Posta a Magyar Rádióval együttműködve megalkotta a KIRA-t (Közlekedési Információs Rádió Adásrendszer) az ARI mintájára. Döntésükkel igazodni kívántak a környező országokban működő rendszerekhez. Kezdetben a Videoton kísérleti céllal néhány RD 5683 autórádiót szerelt fel KIRA-dekóderrel. Először a Petőfi Rádió sugározta a segédvivőt a D-jelű körzetazonosítóval. A közleményazonosító kiadása a Magyar Rádió stúdiójából történt.[1]
Az információt az adó oldalon a KIRA-kóder állítja elő a 19 kHz-es sztereo pilotjel harmadik harmonikusaként egy kvarcoszcillátor segítségével. Így jön létre az 57 kHz-es segédvivő (SK: Senderkennung). A két jel fázisa azonos, de utóbbi amplitúdója a pilot-amplitúdó 5 %-a. A jel tartalmazza a különböző tartományokban működő adóállomások azonosítására a körzetazonosító frekvenciát (BK: Bereichskennung). Ezek az 57 kHz-es segédvivőt AM-ben modulálják 60 %-os mélységben. Ezek a segédvivőből egyszerű osztással előállított értékek. 6 van belőlük: A: 23,75 Hz; B: 28,27 Hz; C: 34,93 Hz; D: 39,58 Hz; E: 45,67 Hz; F: 53,98 Hz. Erre azért van szükség, hogy mindig az aktuális térségnek megfelelő közlekedési információk kerüljenek továbbításra. Egymástól távoli körzetek ugyanazt a frekvenciát használhatják. Továbbá van még egy 125 Hz-es közlemény-azonosító jel, ami szintén a segédvivőt AM-ben modulálja 30 %-os mélységig. Ez jelzi a rádiónak az információs adás kezdetét (DK: Durchsagekennung). A megalkotott jelkomplexumot a KIRA-kóder juttatja az URH adó műsorjelébe. Az emberi fül számára nem észlelhető, a műsorban zavart nem okoz és még rossz vételi körülmények között is dekódolható az autórádió számára.
Az autórádió feladata a KIRA-dekóder segítségével az 57 kHz-es segédvivő  és a körzetazonosító felismerése és kijelzése, majd a 125 Hz-es közleményazonosító vételekor a készülék felhangosítása esetleg magnetofonról átkapcsolása. Az összkomfortos autórádiók az SK/BK/DK kapcsolók segítségével még sokoldalúbb alkalmazást tettek lehetővé. A Videoton autórádiója sárga LED segítségével jelzi, ha közlekedési információt sugárzó adót találunk. Van alatta egy INFO gomb, amit benyomva csak olyan adókra tudunk ráhangolni, amely közlekedési információkat is sugároz. Ha nem kívánjuk hallgatni a műsort, akkor teljesen letekert hangerő esetén az információ idejére normál hangerőn fog szólni a készülék. Ha adóra hangolva ugyan, de magnetofont hallgatunk, akkor az információ idejére a lejátszás megáll és átvált rádió üzemmódra. Az adás elhangzása után visszavált magnetofonra és a lejátszás folytatódik.
A KIRA és az ARI egy analóg rendszer volt. Utóbbit digitális technikával továbbfejlesztve megalkották az RDS-t, vagyis a rádió adatrendszert 1988-ban. Ezt az analóg dekóderrel felszerelt autórádiók már nem tudták kezelni, ezért a kettő sokáig párhuzamosan futott. Svájc 2003-ban, Németország 2005-ben, Ausztria 2008-ban állította le az ARI-t.[2]

A KIRA-dekóder modul balra a végfok felett kapott helyet:

A magnetofon mechanikája import eredetű:

 

Itt a korábban alkalmazott variométer helyett már potenciométerrel hangolható a rádió...:

...amit a skálamutató mozgat:

Balra a kapcsolós hangszínszabályzós hangerő potméter. A fém szerkezeti és burkolóelemek Sárbogárdon készültek:

A fenti képen már kivettem a készülékből a KIRA-dekóder. Lent a modul mindkét oldala látható. A TDA 1579 áramkör feladata az 57 kHz-es segédvivő szűrése, a körzet- és közlemény-azonosító felismerése, a sárga LED meghajtása. A TDA 1589 áramkör végzi a magnetofon fent ismertetett kapcsolgatását, a hangerő szabályzását és alkalmas egyéb figyelmeztető hangjelzések kiadására is. Mivel már nincsenek olyan közlekedési hírek, amiket foghatna a rádió, ezért az INFO gomb megnyomása után fél perc elteltével felerősíti a hangerőt és csipogással jelez, amíg deaktiváljuk:

KIRA-kóder a Rádiótechnika 1984/8. címlapjáról. Ez az elektronika került beépítésre a rádióállomáson:

1: az információk a Rádiótechnika folyóirat 1984/8.; 1985/3-8. számaiból valóak.
2: Wikipédia ARI szócikke alapján.