2019: Olyan eseménytelen volt ennek az esztendőnek a legjava, hogy még képeket is alig találtam róla. Mondjuk volt egy fényképezőgép cserém, mert a 2005-ös Olympus D535 gépem megadta magát. Rengeteg DVD-re valónyi képet és videót készített a rövid másfél évtized alatt. A honlapot is vele építettem fel. Szupermakró üzemmódban verhetetlen volt. Hosszas keresgélés és utánajárást követően egy használt kompakt Nikon lett a befutó. A célnak megfelel. Remélem sokáig szolgál majd.
Az autóval annyi történt, hogy boltba jártam vele hetente, hozta az építőanyagot a lakásfelújításhoz. Mivel ez egy hosszú projekt, amit saját kezűleg csinálok, így a tetőcsomagtartó is ránőtt egy időre. Sajnos országúton eléggé búg. Év vége felé jött egy nagyobb javítás, amikor ismét leállt vagy két hétre. Ugyanis a fék megmakacsolta magát. Kétszer volt olyan, hogy hidegben, első indítást követően az első fékezésre nem lehetett benyomni a pedált. Pumpálni kellett és akkor engedte. Ez még szerencsére az utcában kiderült. A másik amit régebb óta tapasztaltam, hogy ha nagyon sokáig állok a féken, akkor lassan elkezd bemenni a pedál. Nem kockáztattam, felújítottam a fék legjavát. Korábban említettem, hogy cseréltem az első gumi fékcsöveket, talán két éve sincs. Ismét kirepedeztek. Most már komolyabban a zsebembe nyúltam és Semperitet vettem. Előbb-utóbb csak tud valaki végre egy nyomásálló gumi csövet gyártani az autómhoz két fittinggel a végén...
A fékcsere kitenne egy cikket is, de az első tárcsaféket és a hátsó dobokat nem módosítom. A tárcsák korábban fel lettek újítva, a dobok még régebben. Ezek visszakereshetőek a korábbi évek írásai közt. Ami most cserélve lett, az a főfékhenger, vákuumos fékrásegítő, vákuumcső, fékerő elosztó, fékfolyadék-tartály kis gumi csövei. Illetve egy 3 méteres fékcső, ami az autó elejéből a végébe megy. Nem tudom, hogy a főfékhenger vagy a rásegítő volt-e a hibás, de ha csak az egyiket cserélem és nem javult meg, az dupla ugyanakkora meló. A főfékhenger levétele után nagy nehezen kijátszottam a pedálkonzol és a kormány tengelye körül a rásegítőt tartó négy anyacsavart. Nagyon szűk lehetetlen helyen van. A fékerő elosztó hátul van. Egy kis torziós rúd mozgat benne egy dugattyút. A torziós rúd vége a hátsó hídhoz van rögzítve, a rúd pedig az alvázhoz. Ha az autó fékez, az eleje lebukik, hátulja megemelkedik. Elől nő a tapadás, hátul csökken. Ugyanakkora fékerő mellett ebben az esetben hátul megcsúsznának a kerekek. A rúd a szabályzó dugattyújával módosítja a hátsó kerekekre jutó fékerőt. Ha az autó meg van terhelve, hátul is nő a tapadás, több fékerőt enged hátra. A valóság az, hogy egy ilyen szerkezet a jobb hátsó kerék mellé felerősítve nehezen bírja az elemek ostromát és pár év alatt jól berohad alaphelyzetbe, hasznavehetetlen lesz. Nálam ez volt a helyzet. Amikor megláttam, már tudtam, hogy ebből a rozsdás tömbből az a két kis rozsdás pöcök (ami valaha fém fékcső volt) nem fog kijönni. A hátsó kerekekhez menőt sikerült megmentenem. Ami végig megy az autó alján keresztülfűzve mindenen és szépen formára van hajlítva, na az eltört. Kicseréltem a fent felsorolt dolgokat, felraktam az új szabályzót és apukám segítségével elhoztam a boltból az új fékcsövet, ami egy darab 2-3 méteres szívószálnyi cső a végén két fittinggel. Mire jó egy kombi! Vettem egy kézi csőhajlító fogót, hogy az eredetit mintának véve meghajlítsam az újat. Ez nagyon könnyen ment. Az autó alá visszajátszani már kevésbé. Nehezen, de eltaláltam az irányvonalat. Összekötés majd feltöltés után jöhetett a légtelenítés. A fent vázolt szabályzás miatt vízszintes állapotú autót lehet csak érdemben légteleníteni. Már amelyikben van szabályzó. Szóval légtelenítés után van egy stabilan, fent is fogó egyenletesen működő fékrendszer.
 


Repedező gumik mindenütt.
 


Fékrásegítő és főfékhenger érintetlenül. Jobbra a pedálkonzol a kormány tengelyével. "Öröm" volt itt dolgozni.
 

Van...
 

...nincs
 


Kiszerelve.
 


Az a pöcök középen holtjáték állítására való.
 


 


Meghajlított új fékcső. Igény esetén kézzel is módosítható, nem túl kemény.
 

Év végén úgy döntött az autó, hogy nem hajlandó beindulni. Sehogy. Soha nem csinált még ilyet, nem is értettem mi van. Tervben volt a munka utáni bevásárlás és este egy céges rendezvény. Ebből lett két óra sötét hidegben nyüstölés. Minden trükköt, ráolvasást, diagnosztikát bevetettem, de semmi. Pedig volt szikra és volt benzin is. Kicseréltem amit tudtam, de csak használtra. Az akkumulátor jól bírta, az indítómotor még inkább, majd nagy nehezen hebegve-habogva életre kelt. A bevásárlás ugrott, a rendezvény összejött. Többet nem produkálta a hibát. Megelőzés érdekében kapott új gyertyákat, szilikonos gyújtáskábel-készletet, elosztófedelet, rotort. 3715 km-el zártuk az évet.