2019: Olyan
eseménytelen volt ennek az esztendőnek a legjava, hogy még képeket is
alig találtam róla. Mondjuk volt egy fényképezőgép cserém, mert a
2005-ös Olympus D535 gépem megadta magát. Rengeteg DVD-re valónyi képet
és videót készített a rövid másfél évtized alatt. A honlapot is vele
építettem fel. Szupermakró üzemmódban verhetetlen volt. Hosszas
keresgélés és utánajárást követően egy használt kompakt Nikon lett a
befutó. A célnak megfelel. Remélem sokáig szolgál majd.
Az autóval annyi történt, hogy boltba jártam vele hetente, hozta az
építőanyagot a lakásfelújításhoz. Mivel ez egy hosszú projekt, amit
saját kezűleg csinálok, így a tetőcsomagtartó is ránőtt egy időre.
Sajnos országúton eléggé búg. Év vége felé jött egy nagyobb javítás,
amikor ismét leállt vagy két hétre. Ugyanis a fék megmakacsolta magát.
Kétszer volt olyan, hogy hidegben, első indítást követően az első
fékezésre nem lehetett benyomni a pedált. Pumpálni kellett és akkor
engedte. Ez még szerencsére az utcában kiderült. A másik amit régebb óta
tapasztaltam, hogy ha nagyon sokáig állok a féken, akkor lassan elkezd
bemenni a pedál. Nem kockáztattam, felújítottam a fék legjavát. Korábban
említettem, hogy cseréltem az első gumi fékcsöveket, talán két éve
sincs. Ismét kirepedeztek. Most már komolyabban a zsebembe nyúltam és
Semperitet vettem. Előbb-utóbb csak tud valaki végre egy nyomásálló gumi
csövet gyártani az autómhoz két fittinggel a végén...
A fékcsere kitenne egy cikket is, de az első tárcsaféket és a hátsó
dobokat nem módosítom. A tárcsák korábban fel lettek újítva, a dobok még
régebben. Ezek visszakereshetőek a korábbi évek írásai közt. Ami most
cserélve lett, az a főfékhenger, vákuumos fékrásegítő, vákuumcső, fékerő
elosztó, fékfolyadék-tartály kis gumi csövei. Illetve egy 3 méteres
fékcső, ami az autó elejéből a végébe megy. Nem tudom, hogy a
főfékhenger vagy a rásegítő volt-e a hibás, de ha csak az egyiket
cserélem és nem javult meg, az dupla ugyanakkora meló. A főfékhenger
levétele után nagy nehezen kijátszottam a pedálkonzol és a kormány
tengelye körül a rásegítőt tartó négy anyacsavart. Nagyon szűk
lehetetlen helyen van. A fékerő elosztó hátul van. Egy kis torziós rúd
mozgat benne egy dugattyút. A torziós rúd vége a hátsó hídhoz van
rögzítve, a rúd pedig az alvázhoz. Ha az autó fékez, az eleje lebukik,
hátulja megemelkedik. Elől nő a tapadás, hátul csökken. Ugyanakkora
fékerő mellett ebben az esetben hátul megcsúsznának a kerekek. A rúd a
szabályzó dugattyújával módosítja a hátsó kerekekre jutó fékerőt. Ha az
autó meg van terhelve, hátul is nő a tapadás, több fékerőt enged hátra.
A valóság az, hogy egy ilyen szerkezet a jobb hátsó kerék mellé
felerősítve nehezen bírja az elemek ostromát és pár év alatt jól berohad
alaphelyzetbe, hasznavehetetlen lesz. Nálam ez volt a helyzet. Amikor
megláttam, már tudtam, hogy ebből a rozsdás tömbből az a két kis rozsdás
pöcök (ami valaha fém fékcső volt) nem fog kijönni. A hátsó kerekekhez
menőt sikerült megmentenem. Ami végig megy az autó alján keresztülfűzve
mindenen és szépen formára van hajlítva, na az eltört. Kicseréltem a
fent felsorolt dolgokat, felraktam az új szabályzót és apukám
segítségével elhoztam a boltból az új fékcsövet, ami egy darab 2-3
méteres szívószálnyi cső a végén két fittinggel. Mire jó egy kombi!
Vettem egy kézi csőhajlító fogót, hogy az eredetit mintának véve
meghajlítsam az újat. Ez nagyon könnyen ment. Az autó alá visszajátszani
már kevésbé. Nehezen, de eltaláltam az irányvonalat. Összekötés majd
feltöltés után jöhetett a légtelenítés. A fent vázolt szabályzás miatt
vízszintes állapotú autót lehet csak érdemben légteleníteni. Már
amelyikben van szabályzó. Szóval légtelenítés után van egy stabilan,
fent is fogó egyenletesen működő fékrendszer.
|
Év végén úgy döntött az autó, hogy nem hajlandó
beindulni. Sehogy. Soha nem csinált még ilyet, nem is értettem mi van.
Tervben volt a munka utáni bevásárlás és este egy céges rendezvény.
Ebből lett két óra sötét hidegben nyüstölés. Minden trükköt, ráolvasást,
diagnosztikát bevetettem, de semmi. Pedig volt szikra és volt benzin is.
Kicseréltem amit tudtam, de csak használtra. Az akkumulátor jól bírta, az
indítómotor még inkább, majd nagy nehezen hebegve-habogva életre kelt.
A bevásárlás ugrott, a rendezvény összejött. Többet nem produkálta a
hibát. Megelőzés érdekében kapott új gyertyákat, szilikonos
gyújtáskábel-készletet, elosztófedelet, rotort. 3715 km-el zártuk az
évet. |