2018: A tél
ismét tartós hóval örvendeztette meg az arra fogékonyakat. Meg is néztük
közelebbről a Mecsek útjait. Volt egy kis csúszkálás, hóban fötrés.
Rajtunk kívül még jó páran gondolták, hogy most kell felmenni, ha már
leestek a lóerők az égből.
|
|
|
|
Nagyjából ősz óta volt egy fura morgása az autónak hátulról ami néha
előjött, néha nem. Eleinte a fékre gyanakodtam, mert pl. jobbos
kanyarban nem szólt. De ilyenkor lepereg az ember fejében a kézifék
utánállítástól kezdve a differenciálmű felújításáig minden az elgörbült
hátsó hidat is beleértve. Akkor telt be a pohár, amikor egy alkalommal
már visszafogta az autót, mintha valami megakasztotta volna apránként.
Vettem egy ismerősöm totálkáros autójából egy ugyanilyen áttételű
differenciálművet, hogy kicserélem, ha az a baj. Ám egy dolog nem
hagyott nyugodni. A jobb féltengely új. Bíztam benne. Ezért bal oldalon
kezdtem meg a szétszedést. Valójában nem tudtam mire számítsak, csak
lesz valahogy, valami. Lett is! A bal féltengely gyári csapágya
szétesett. A csapágygolyók rendezetlenül kószáltak a helyükön. A
csapágykosár elszédelgett a differenciálműbe, ami sztaniolpapírként
aprította fel a gyenge anyagot. A mágneses leeresztő csavar szép
mennyiséget felfogott belőle. Olajat is cseréltem. Kapott egy új
féltengelyt és megszűnt minden baja. Pedig az autó megint szólt, hogy
baja van. Tűrte a téli nyüstölést meg azt a titkos mennyiségű kilométert, ami
belement a hiba felbukkanása óta...
|
|
|
Tudtam, hogy egyszer úgyis sikerül kiraknom!!!
|
|
Kicsiny országunkban egy kirándulós hétvégén 990 km-t hajtottunk és
közben ilyen érdekességekre bukkantunk. 1850 körül épült téglából az a
15 méter magas malom, ami az Almásy család építtetett egy nagyjából 8
méter magas kunhalomra. Később a századokkal korábban nemesi címet
kapott Baghy család vette meg, akiknek újra sikerült némi vagyonra szert
tenniük a Rákóczi szabadságharcot követő elszegényedésük után. A 2.
világháborúig aktív használatban volt a négy szintes malom. A háborút
követően az 1960-as évek körül felújították és alkotóházat alakítottak
ki benne. Jelenleg újra felújításon esik át az immáron védelem alatt
álló épület és a körülötte lévő érintetlen növényvilágú terület. A hely
neve: Kengyel-Bagimajor.
|
|
|
Kicsit visszafelé haladva a településre a malomtól található a Szent
Imre katolikus kápolna. Tornyában egyetlen harang található, amit Walser
Ferenc harangöntő mester készített 1869-ben Pesten. Az alagsorban kapott
helyet a családi kripta. Mögötte egy holtágból visszamaradt jókora tó
található. Eme picike építmény mellett állt egykoron az 1906-ban épült
Baghy kastély. A birtokot a mezőgazdasági területtől a vasút választotta
ketté megállóval. Utas- és teherforgalom egyaránt ezen bonyolódott. Ám a
legtöbb épületből mára semmi sem maradt hátra az utókornak. Építőköveik
a település jó pár házában megtalálhatóak. A kápolna szintén felújításra
vár.
|
|
|
Martfű, trainspotting. Egy Kocúr vagy más néven Kandúr. 1927-ben
alakult meg 3 vállalat egybeolvadásával a ČKD, Csehország egyik
legjelentősebb gépgyártó vállalata. Fő tevékenységük a gép- és vasúti
járműgyártás, gőzturbinák, mozdonyok, dízelmotorok gyártása. Továbbá
háztartási berendezéseket is készítettek. A 2. világháborúban a
megszállás során náluk készült a Panzerkampfwagen 38(t) harckocsi és a
Jagdpanzer 38(t) páncélvadász.
Határozottan békésebb gyártmányuk volt az 1973 és 1989 között gyártott
620 darab Bo'Bo' tengelyelrendezésű dízelmozdony 740 típusszámmal.
Leginkább iparvágányokra szánták a korlátozott kilátás miatt. A Kandúr
1200 LE teljesítményű, max. 70 km/h végsebességű, 13,58 x 4,35 x 3,13
méter kerületű 72 tonnás jószág. Dízelvillamos hajtású 4 darab
vontatómotorral és 4000 liter üzemanyaggal. A fő motor egy dupla turbós
soros 6 hengeres dízelmotor, amelynek 1250 fordulata van percenként. A
képen szereplő példány 1989-es.
|
Tavaszi kerékcserénél ránéztem a gumi fékcsövekre,
mert nem bízom bennük. Nem is hazudtolták meg maguk, repedezettek voltak
kívül. Ez nem tudom milyen szett volt, talán Gufero? Eddig még nem
találtam tartós fajtákat. Kicseréltem őket SBR France nevűre. Később ezeket is cseréltem...
Csere során felfigyeltem egy kis rozsdafoltra a jobb első toronynál. Hát
megpiszkáltam. Hát kár volt. Lett egy jókora lyuk. Vihettem lakatolásra
a tornyot. Anno a bal ugyanígy járt, de azt már kijavíttattam 2007-ben.
|
|
|
Nyáron bepótoltam egy réges-régi mulasztásomat, amiért majd később úgyis
megfizetem az árát. Ugyanis 2010-ben vettem egy szett műanyag
dobbetétet. Azóta jól elvolt a padláson. Pedig a friss karosszériázás
után kellett volna feltenni. Azóta a téli használat miatt már sok helyen
megcsípte a rozsda, elindultak a lyukak. Ettől függetlenül nem
haszontalan még így sem. Rengeteg koszt és vizet felfog a nyitott
üregek, zegzugok elől. Ezzel javítva a karosszéria korrózióállóságát.
Kicsit kilóg az alsó sarkuk hátul, ezzel védve a fényezést a
gumifüstölés során lerepülő égett cafatoktól. Régen a magyar fejlesztésű
Werling dobok voltak a népszerűek sok keleti autóhoz. Ez most ukrán
gyártmány. Tiszta Nyugat lett Kelet-Európa!
|
|
|
|
|
2017-ben vettem egy Csepel Metro kerékpárt, amit elég rendesen
használatba vettem. Ám eljött az idő, hogy kicsit messzebb is
kipróbáljam az újabb expedíciós járművemet. Ez volt az első alkalom az
autós kerékpártúráim között. Hogy mennyire balul sikerült a
Zselic-hadművelet '17, arról jobb nem beszélni.
|
|
Az idei mérce: 7657 km. |
|