2016: A tél elmúltával eljött az idő a régi nyári gumikat lecserélni. Hidegebb, vizes aszfalton már csúszkáltak. A választás a Nokian iLine 175/70 R 13 típusra esett. A vásárlással még 5000 Ft-nyi üzemanyag utalványt is nyertem. Tavasszal a városunk adott otthont a Retropartizánok rendezvénynek. Rengeteg szép színes autó lett kiállítva.
 


Fent Skoda 110 R Coupé. Lent egy Fiat 124 Special és annak szovjet testvérmodellje a VAZ 2103. Alatta Polski Fiat 125p és egy újjáépítés alatt álló VAZ 2106 forgókeretre erősítve.
 


Rally replika fent és egy nyereményjáték fődíjaként szolgáló nyomokban Moszkvicsot is tartalmazó rozsdahalom.
 


Nyáron sokéves kihagyás után ismét elmentem Szolnokra a Szovjet Járműves Baráti Társaság által megrendezett szovjet és szoci jármű túratalálkozóra. Pénteken érkeztem egy '80-as évekből származó pécsi Volán Taxi szabadjelzővel az autó tetején. A szabadjelzőt úgy kukáztam véletlenül, mert jókor voltam jó helyen. A tartója viszont a régi tetőcsomagtartó kereszttartójából készült. Nem fúrtam-faragtam rajta, bilincsekkel rögzül rá. A szabadjelző belső szerkezete felújítást igényelt. Festés, érintkező sorok csiszolása, 6 db új izzó, újrakábelezés. A tetőre sikerült úgy felrakni, hogy nem rongálja a krómozott esőcsatornákat. A szélzaj, stabilitás, kábel elvezetés próbáját még itthon végeztem. De egyik 5 éves tervben sem szerepel, hogy replikát építsek az autóból.
Szolnokon megtekintettük a MÁV kiállítását a régi forgalomirányító szobától kezdve az Utasellátóig témákra bontva. Majd premier előtt megnézhettük az új Reptárat, a szolnoki Repülőmúzeum tárlatát. Szombaton a korai ébresztőt követően az eddigi leghosszabb túrára mentünk Hódmezővásárhelyre, az Emlékpont múzeumba. Az ebédet követően Mártélyon túráztunk egy picit a tanösvényen. Vasárnap a rekkenő hőségben megtörtént a kiállítás, járműbemutató, ebéd stb. Nagy élmény volt ez a három nap. Jó autókkal és remek emberekkel ismerkedtem meg.

 



Az Utasellátó számára készült Zsolnay gyártmányú étkészlet. Ezzel a civil utazóközönség is találkozhatott. Lent a tányér külön látható. Jobbra egyéb édességek ebből a korból.
 

 

 



Fent egy SZ-75 Dvina rakéta. Balra lent egy magyar MiG-21UM. Jobbra a Balatonból kimentett II. világháborús IL-2 roncsa és amik még megmaradtak belőle. A motortéren baloldalt lent ökölnyi lyuk emlékeztet a végzetes légvédelmi találatra.
 

 



Sátortábor a Tiszaligetben. Lent: Hódmezővásárhely főterén állítottuk ki a járműveinket a nagyérdeműnek, amíg mi az Emlékpont Múzeumban jártunk. A tájkép a mártélyi tanösvényen készült.
 

   


Nem, nem az. Egy igen ritka modell, Seat 133. Nagyobb a 126-nál, használhatóbb és jobban is néz ki! Alapja a Fiat/Seat 850 típus volt. 1974-től 1979-ig készült Spanyolországban, 34 LE vagy 44 LE motorral, 54 Nm vagy 55 Nm nyomatékkal. Az argentin Córdoba városában szintén gyártották 1977 és 1982 között. De ezekbe 903 cm³ motor került 40 LE-vel és 59 Nm-el. Hossza 345 cm, szélessége 142 cm, magassága 133 cm.


Volga 3102 és M24-02. Lent fecskefarkú Moszkvicsok sorakoznak és egy IZS 2715 furgon.

 



RAF Latvija mikrobusz. Az 1980-as Moszkvai Olimpia kabalaállata Misa-mackó volt. A hivatalos autója pedig a Latvija. Kettő is felsorakozott a 12 üléses csapatszállítókból.
 

 



Gyönyörű zöld Moszkvics 2140. Mögötte az előd 412-es.
 



 



 


Eközben javában zajlottak a járműbemutatók. A képen éppen a Kék Villám pózol büszkén, hiszen a statisztikai hibaszázalék alá csökkent létszámú járműtípusról, a Zaporozsecről volt szó. Valahol máshol a híres Koppány pillangóablak-zár figyelt.
 



ifj. Kánya Zoltán biciklis felvezetését követően villámgyorsan átrobogott a táboron az Ural motor, Magirus Deutz tűzoltóautó, Nysa mentőautó, Lada rendőrautó szolgálati egység fény- és hangjelzés kíséretében.
 



Hogy lássa mindenki, mennyire megfér egymás mellett a Kelet és Nyugat, a tuning/átalakított részlegen bebocsátást nyert a szerintem legszebb Ford Mustang generáció (1974-78) egy példánya. Ráadásul Mach 1 változat, kockás bézs szövet beltérrel. A Mach 1 1974 és 1978 között készült 4 sebességes váltóval. 2,8 literes V6 motorral 105 LE-vel vagy 4,9 literes V8-as motorral 140 LE-vel.
 

   
   

Pár hét múlva folytattuk a tavalyi vártúránkat a Cseszneki várban. A vár megtekintését követően egy jókora, 17 km-es túrát tettünk a Cuha-völgyben. Mindezt egy délután alatt.
 


A várat a tatárjárás után 1260 körül építették. Sokáig ellenállt a törököknek, csak pár évre sikerült elfoglalniuk azt. 1810 körül egy földrengés majd tűzvész pusztította el. Utána magára maradt. 1947-ben a Valahol Európában c. magyar film külső felvételeit itt forgatták.

 

   


Az 1800-as évek végén épült a Győrt Veszprémen át Dombóvárral összekötő vasútvonal. Hazánk egyik legszebb fekvésű vasútvonala a Magas-Bakonyt átszelő Cuha-patak mellett kanyarog. Építésében külföldi szakemberek is segítettek, akik az Alpok speciális terepviszonyai közt szereztek tapasztalatot. Számtalan híd és alagút színesíti a vonalat. Az egyik híd egy fiatal sikeres mérnök nevét viseli. Gubányi Károly évekkel később az itt szerzett tapasztalatok segítségével irányította Kínában a transzbajkáli vasútvonal Mandzsúriát átszelő igen nehéz szakaszának építését, ami a Csendes-óceánig vezet.

 

Novemberben Budapesten volt az évzáró SzoJBat találkozó. A Pálvölgyi-barlangot jártuk be. Ebéd után szabad foglalkozás volt, majd mindenki elindult haza. Először láttam meg a hazai szovjet autós ereklye legnagyobbját, az "Autoexport Moszkva" neonreklámot, ahol kötelezően pózolt is az autó egyet.
 


 

Idén egy szerelésmentes 6900 km-t futott az autó.