2016: A tél
elmúltával eljött az idő a régi nyári gumikat lecserélni. Hidegebb,
vizes aszfalton már csúszkáltak. A választás a Nokian iLine 175/70 R 13
típusra esett. A vásárlással még 5000 Ft-nyi üzemanyag utalványt is
nyertem. Tavasszal a városunk adott otthont a Retropartizánok
rendezvénynek. Rengeteg szép színes autó lett kiállítva.
|
|
|
Fent Skoda 110 R Coupé. Lent egy Fiat 124 Special és annak szovjet
testvérmodellje a VAZ 2103. Alatta Polski Fiat 125p és egy újjáépítés
alatt álló VAZ 2106 forgókeretre erősítve.
|
|
|
|
|
|
|
Rally replika fent és egy nyereményjáték fődíjaként szolgáló nyomokban
Moszkvicsot is tartalmazó rozsdahalom.
|
|
|
Nyáron sokéves kihagyás után ismét elmentem Szolnokra a Szovjet Járműves
Baráti Társaság által megrendezett szovjet és szoci jármű
túratalálkozóra. Pénteken érkeztem egy '80-as évekből származó pécsi
Volán Taxi szabadjelzővel az autó tetején. A szabadjelzőt úgy kukáztam
véletlenül, mert jókor voltam jó helyen. A tartója viszont a régi
tetőcsomagtartó kereszttartójából készült. Nem fúrtam-faragtam rajta,
bilincsekkel rögzül rá. A szabadjelző belső szerkezete felújítást
igényelt. Festés, érintkező sorok csiszolása, 6 db új izzó,
újrakábelezés. A tetőre sikerült úgy felrakni, hogy nem rongálja a
krómozott esőcsatornákat. A szélzaj, stabilitás, kábel elvezetés
próbáját még itthon végeztem. De egyik 5 éves tervben sem szerepel, hogy
replikát építsek az autóból.
Szolnokon megtekintettük a MÁV kiállítását a régi forgalomirányító
szobától kezdve az Utasellátóig témákra bontva. Majd premier előtt
megnézhettük az új Reptárat, a szolnoki Repülőmúzeum tárlatát. Szombaton
a korai ébresztőt követően az eddigi leghosszabb túrára mentünk
Hódmezővásárhelyre, az Emlékpont múzeumba. Az ebédet követően Mártélyon
túráztunk egy picit a tanösvényen. Vasárnap a rekkenő hőségben
megtörtént a kiállítás, járműbemutató, ebéd stb. Nagy élmény volt ez a
három nap. Jó autókkal és remek emberekkel ismerkedtem meg.
|
Az Utasellátó számára készült Zsolnay gyártmányú étkészlet. Ezzel a
civil utazóközönség is találkozhatott. Lent a tányér külön látható.
Jobbra egyéb édességek ebből a korból.
|
|
|
Fent egy SZ-75 Dvina rakéta.
Balra lent egy magyar MiG-21UM. Jobbra a Balatonból kimentett II.
világháborús IL-2 roncsa és amik még megmaradtak belőle. A motortéren
baloldalt lent ökölnyi lyuk emlékeztet a végzetes légvédelmi találatra.
|
|
|
|
|
Sátortábor a Tiszaligetben. Lent: Hódmezővásárhely főterén állítottuk ki
a járműveinket a nagyérdeműnek, amíg mi az Emlékpont Múzeumban jártunk.
A tájkép a mártélyi tanösvényen készült.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nem, nem az. Egy igen ritka modell, Seat 133.
Nagyobb a 126-nál, használhatóbb és jobban is néz ki! Alapja a Fiat/Seat
850 típus volt. 1974-től 1979-ig készült Spanyolországban, 34 LE vagy 44
LE motorral, 54 Nm vagy 55 Nm nyomatékkal. Az argentin Córdoba városában
szintén gyártották 1977 és 1982 között. De ezekbe 903 cm³
motor került 40 LE-vel és 59 Nm-el. Hossza 345 cm, szélessége 142 cm,
magassága 133 cm.
Volga 3102 és M24-02. Lent fecskefarkú Moszkvicsok sorakoznak és egy IZS
2715 furgon.
|
|
|
|
|
RAF Latvija mikrobusz. Az 1980-as Moszkvai Olimpia kabalaállata
Misa-mackó volt. A hivatalos autója pedig a Latvija. Kettő is
felsorakozott a 12 üléses csapatszállítókból.
|
|
|
|
|
Gyönyörű zöld Moszkvics 2140. Mögötte az előd 412-es.
|
|
|
|
|
Eközben javában
zajlottak a járműbemutatók. A képen éppen a Kék Villám pózol büszkén,
hiszen a statisztikai hibaszázalék alá csökkent létszámú járműtípusról,
a Zaporozsecről volt szó. Valahol máshol a híres Koppány
pillangóablak-zár figyelt.
|
ifj. Kánya Zoltán biciklis felvezetését követően villámgyorsan
átrobogott a táboron az Ural motor, Magirus Deutz tűzoltóautó, Nysa
mentőautó, Lada rendőrautó szolgálati egység fény- és hangjelzés
kíséretében.
|
Hogy lássa mindenki, mennyire megfér egymás mellett a Kelet és Nyugat, a
tuning/átalakított részlegen bebocsátást nyert a szerintem legszebb Ford
Mustang generáció (1974-78) egy példánya. Ráadásul Mach 1 változat, kockás bézs
szövet beltérrel. A Mach 1 1974 és 1978 között készült 4 sebességes
váltóval. 2,8 literes V6 motorral 105 LE-vel vagy 4,9 literes V8-as
motorral 140 LE-vel.
|
|
|
|
|
|
|
Pár hét múlva folytattuk a tavalyi vártúránkat a
Cseszneki várban. A vár megtekintését követően egy jókora, 17 km-es
túrát tettünk a Cuha-völgyben. Mindezt egy délután alatt.
|
|
A várat a tatárjárás után 1260 körül építették. Sokáig ellenállt a
törököknek, csak pár évre sikerült elfoglalniuk azt. 1810 körül egy
földrengés majd tűzvész pusztította el. Utána magára maradt. 1947-ben a
Valahol Európában c. magyar film külső felvételeit itt forgatták.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az 1800-as évek végén épült a Győrt Veszprémen át Dombóvárral összekötő
vasútvonal. Hazánk egyik legszebb fekvésű vasútvonala a Magas-Bakonyt
átszelő Cuha-patak mellett kanyarog. Építésében külföldi szakemberek is
segítettek, akik az Alpok speciális terepviszonyai közt szereztek
tapasztalatot. Számtalan híd és alagút színesíti a vonalat. Az egyik híd
egy fiatal sikeres mérnök nevét viseli. Gubányi Károly évekkel később az
itt szerzett tapasztalatok segítségével irányította Kínában a
transzbajkáli vasútvonal Mandzsúriát átszelő igen nehéz szakaszának
építését, ami a Csendes-óceánig vezet.
|
Novemberben Budapesten volt az évzáró SzoJBat
találkozó. A Pálvölgyi-barlangot jártuk be. Ebéd után szabad foglalkozás
volt, majd mindenki elindult haza. Először láttam meg a hazai szovjet
autós ereklye legnagyobbját, az "Autoexport Moszkva" neonreklámot, ahol
kötelezően pózolt is az autó egyet.
|
|
|
|
|
Idén egy szerelésmentes 6900 km-t futott az autó.
|
|