UIS - utánporlasztó a Ladában |
|
Az egész
úgy kezdődött, hogy rátaláltam a
www.zsiguli.hu oldalon egy cikkre,
amiben részletesen leírták ennek az utánporlasztónak a történetét,
működési elvét, beszerelését, beállítását. Kissé kételkedve tekintettem
erre a kütyüre, mint általában a többi fogyasztáscsökkentő eszközre.
Viszont mégsem tartalmazta a leírás azokat a sületlenségeket, mint amit
a legtöbb efféle csodaeszköznél hangoztatnak. Aki pedig
használja, annak pozitív tapasztalata van vele kapcsolatban. Így hát úgy
döntöttem, kipróbálom. Nem veszthetek vele semmit... Ám volt egy kis
gond. Ma már nem kapni sehol (vagyis van Oroszországban, ott árulnak
hasonló eszközt, de ez nem jöhetett számításba nálam). Magyarországon
külön rendelésre gyártják az UIS-t az eredeti tervek alapján kicsit
hosszú várólistával. Ezután maradt a hirdetések, aukciók böngészése.
Egy valamit viszont nem fog tartalmazni a készlet. A karburátor és a szívócső közé való tömítést. Ráadásul az UIS miatt ebből kettő kell. Ennek otthoni legyártásához 1 mm vastag kartonlapot használtam. Az UIS segítségével felrajzolt mintát pici ráhagyással egy szikével vágtam körbe. Biztos, ami biztos, csináltam még jó pár mintát az UIS segítségével a maradék kartonra. A következő lépés a benzinszűrő beszerzése. A megfelelő levegőellátás miatt fontosnak tartottam, hogy ilyen szűrő kerüljön fel. Ez egy általános benzinszűrő, mely típustól független. Nem motoros boltban vettem. A csonk és a szűrő közé pár cm hosszú, megfelelő átmérőjű, tartós anyagú cső kerüljön. Célszerű az autóhoz egy típusfüggő szerelési könyvet is beszerezni, hogy minden simán menjen.
A karburátor-felújítást könnyen elvégezhetjük, ha sokszor elolvassuk a leírásokat és alaposan megfigyeljük a szerkezetet. Érdemes fotót is csinálni a különböző munkafázisokról, hogy az összeszerelésnél biztosan tudjuk, mi hogy volt rajta. Mint a képeken is látszik, az én karbim már alaposan megérett a felújításra. A leszerelést követően (kizárólag hideg motoron szabad!) jöhet a figyelmes szétbontás. A karburátor 3 fő egységből áll, ezeket jobb önállóan elintézni, mint összekeverve. A takarításhoz egy edény nitrohigítót használtam és egy ecsetet. Mással nem érdemes próbálkozni, mert nem vált be (csak lassan vagy semennyire nem oldotta fel a koszt).
A felújításnál nagyon figyeljünk a fúvókák méretére. Ez bele is van marva a fejükbe. A takarításnál ügyeljünk arra, hogy ne karcoljuk meg a járatokat, belső felületeket. Ne használjunk "szöszölős" rongyot sem. Az eltömődések érdekében ajánlott sűrített levegővel kifújni a járatokat. Én ezt nem csináltam meg, de szerencsére nem lett gond. Az úszó milliméter pontosságú beállítása létfontosságú. Ehhez tolómérő kell és érdemes fúrófejeket is igénybe venni a hézagoláshoz :) A felújítást követően egy esztétikus és megfelelő működésre alkalmas karburátort kapunk.
Most már mehetünk is az autóhoz feltenni az UIS-t. Ám még mielőtt ez megtörténne, ki kell hajtani kicsit a 4 db tőcsavaron a szívócsonknál. Mivel az UIS emel az egészen 5-6 mm.-t, az alaphelyzetben nem tudnánk rátenni az anyákat. Ha ezzel megvagyunk, mehet fel a szívócsonkra az első papírtömítésünk mindkét oldalán lezsírozott állapotban. Majd erre jön az UIS a szűrővel. Erre pedig újabb lezsírozott papírtömítés jön. Ügyeljünk rá, hogy a tömítések és az utánporlasztó esetében is a nagyobbik lyuk legyen a blokk felé.
Ha ez kész, mehet fel a porlasztó véglegesen. Kössünk vissza rá mindent, amit levettünk és a légszűrőt is tegyük fel. A beállításhoz járassuk kicsit a motort, hogy bemelegedjen. Első indításnál észrevehető, hogy a szivatókart nem kell annyira kihúzni. Mielőtt hozzákezdünk a beállításhoz, a gépkönyvben megadott módon állítsuk be a mikrokapcsolót. A karburátor beállítását végezhetjük gázelemző nélkül és gázelemzővel is. Bővebb leírás a fent említett cikkben van. Az autó gázelemzővel lett beállítva. Továbbá a szelephézagok és gyújtás is rendben van már. A "légszűrőt" pedig felkötöttem, hogy ne vándoroljon ide-oda.
Hogy hogyan alakulnak a
fogyasztási adatok? ITT
megtekinthetőek. |