Kardántengely felújítás
(avagy légy kreatív
és izzítsd a gázégőt)
|
|
Bevezető: a
Lada hagyományos elrendezéséből adódóan (orrmotor, hátsókerék meghajtás)
a motor fordulatát a karosszéria alatt futó kardántengely viszi át a
hátsó kerekekre. A hátsó kerék fel-le és előre-hátra irányuló mozgást
végez, így nem lehet fix tengellyel átvinni az erőt. A váltó végén lévő
gumis szerkezetű Hardy-tárcsánál kezdődik a kardán, egy helyen a
kasztnihoz van erősítve csapágyazással majd így halad a
differenciálműig. A kardántengely több darabból áll, csuklópontokkal,
csapágyazással. Mint minden dolog a világon, ezek sem örökéletű
dolgok...
|
A lényeg: a
kocsit a kölcsönlétből két kardánnal hoztam haza, egy volt fent, egy meg
a csomagtartóban... Hogy miért van ez és melyik a gyári, az a múlt
homályába vész. Amiért ez a cikk íródott, az azért van, mert zúgott a
kardán. Néha jobban előjött (50-60 körül) máskor meg nem sok jelét
mutatta. Nekem feltűnt néha, de különösebb figyelmet nem kapott. Mondjuk
másnak sem tűnt fel. Egy Ladás mondta, hogy zúg, miután mentünk vele.
Na, azóta készülök a nagy felújításra. A téli/tavaszi pihenőben úgyse
megy az autó sehová, van idő szétkapni.
A kardánozást a pótkardánnal
kezdtem egy ismerős garázsában. Ezen gyakoroltuk, hogy majd élesben
is jól menjen. Néhány döbbenetes dolgot is találtunk a "betegen", de
erről képsort a cikk végére teszek be.
Ami kell hozzá:
- közepes méretű satu
- kalapács
- csavarhúzó
- zéger-gyűrű fogó
- 27-es nagy dugókulcs
- 11, 13
villáskulcs
- pár ócska csapágy különböző méretben - ezekből
célszerszámok lesznek (jó ha az ember nem dobja ki a Simson
felújításakor kitermelt rossz csapágyakat)
- gázégő (kicsi és nagy is jó,
mi konkrétan disznóperzselőt használtunk)
és jó, ha gyárt az ember némi
jégkockát a hűtőben. Ezen felül sok zsír, 4 db új 8 mm-es önzáró anya, 2 db
új kardánkereszt és egy kardáncsapágy.
|
|
A
leszerelés menete a következő: Emeljük fel az autót / másszunk a
szerelőaknába / bakoljuk fel az egyik oldalát két helyen. Szedjük le 13-as kulcs segítségével a
kardán biztonsági tartóját. Majd a kézifék huzalfeszítőjét oldjuk le.
Itt ki kell akasztani a feszítőrugót és lecsavarni a szabályzó és
ellenanyát. A kardánt a differenciálműhöz rögzítő négy csavart 13-as
kulccsal szedhetjük ki. Én még a diffit is összejelöltem a kardánnal. Majd célszerű a kardáncsapágy kereszttartóján
lévő két kisebb csavart kihajtani, így később nem fog minket akadályozni a
fémlap a kivételnél. Utána csavarjuk ki a Hardy-tárcsán lévő kis
zárócsavart. A könyv nem írja, de célszerű lelazítani a
kipufogórendszert a váltóhoz rögzítő csavart, így nem fog annyira a kardán
beakadni a hangtompító dobba. Végül már csak a kereszttartó két nagy
anyacsavar fogja a tengelyt. Hátrafelé húzva a kardán bordás vége kijön
a Hardyból és kis ügyeskedés után már ki is bújt a tengely a kocsi alól.
|
|
|
|
|
|
Miután előkészültünk a műtétre a műhelyben, jelöljük
össze a kardántengely összetevőit. Az első tengelyt a hátsóval, a
villákat a tengelyekhez. Ez azért kell, mert a tengelyt a gyárban
kiegyensúlyozták. Fémlapok lettek a kellő helyekre hegesztve. Ha 180°-al
elforgatva kerül vissza az egyik tengely az eredetihez képest, akkor
rázni fog. A nagy igyekezetben a zégereket is feljelöltük, de erre
nincs szükség, mert az új keresztek mellé jár 4 db új zéger-gyűrű. Mint
látható ez a tengely is volt már javítva. Sárga festékkel jelölték meg a
tengelyeket. A keresztek is cserések lettek. Szétkapás előtt fújjunk be
mindent WD-40-el, ez kenést ad az alkatrészeknek és feloldja a koszt,
rozsdát. A szétszedést (a hátsó kis darabbal kezdtük) a zégerek kiemelésével kezdjük. Majd satuba fogva
egy ócska csapágy gyűrűjével és megfelelően nagy anyacsavarral
átsajtoljuk az egyik irányba a keresztet. Ha
kijött, akkor már csak szét kell forgatni a két tengelyt, mert a préselt
csésze is kijött annyira, hogy a kereszt kifordítható. Ugyanezt a
műveletet elvégezzük még egyszer csak 90°-al
odébb... Ja, és a másik kereszttel is. Utána 3 darabra jön szét a
tengely.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Amikor
kijött a kereszt, húzzuk le a csészéket, így láthatóvá válik a 4 tengelye. Jobban megnézve ezen a
tűgörgők berágódását lehet látni. A kardánkereszt 4 vége végül is
csapágyként működik, amiben tűgörgők vannak. Mielőtt berakjuk az új
keresztet, drótkefével és ronggyal takarítsuk le a kardánvillákat. Kosz,
zsír és alvázvédő van rajta. A furatokat is alaposan töröljük ki, polírpapírral finomíthatunk is rajta. A furatot kenjük ki zsírral majd
az új kereszt csészéjét vegyük le és kenjük körbe. Utána helyezzük a
furatba. Kézzel is kellő mértékig be lehet tolni, de rá lehet segíteni a
kalapács nyelével való ütögetéssel. Most az új kereszt szemben lévő
csészéjét szedjük le, kenjük le zsírral körben, a furatot is. Most a
csészék nélküli keresztet helyezzük a helyére a villába. Majd a lekent
csésze is mehet a helyére. Addig kocogtassuk a csészét, amíg a kereszt
már biztosan a helyén van, nem esik ki. Utána lehet alátámasztani a
villát és a megfelelő átmérőjű dugókulccsal és kalapáccsal helyére
ütögethetjük a csészéket. Finoman csináljuk, csak addig kell eljutni,
hogy az új zéger betehető legyen a vájatba. Ha bepattintottuk, akkor a
másik oldalnál ugyanígy járunk el. A zéger betétele után kézzel nézzük
meg finoman jár-e a kereszt. Nem megengedhető a szorulás stb. Pontosan
vannak gyártva, nem fog tengelyirányban lötyögni. Ha kész, akkor jöhet a
kereszt másik fele ugyanezzel a módszerrel. Ügyeljünk a tengelyek
összejelölésére!
|
|
|
|
|
|
|
Most, hogy
egy már bent van, lehet vidulni. Utána ugyanis már meg kell kapaszkodni
a satupadba és a kalapács nyelébe. Jön a kardáncsapágy cseréje. Látható,
hogy a rugalmas gumiágy már nem éppen fittségéről híres. Berepedezett,
elszakadt. Nem képes feladatát teljesen ellátni. Cseréjét ki kell
érdemelni. A feladatok teljesítése után mindig egy kicsit közelebb kerül
hozzá az ember. Az első a villa közepén lévő anyacsavar levétele.
Látható, hogy egy bevágás van a tengelyen, amire rámegy. Ebbe a
tengelybe van beütve a csavar pereme, így még véletlenül sem tud
lecsavarodni magától. Ezt ki kell egyengetni. Majd satuba fogjuk a
villát, de nem húzzuk meg nagyon, mert csak az elforgást akarjuk
megakadályozni. Jöhet a 27-es dugókulcs. Kis erőlködés után lejön. Nem
vészes, első feladat teljesítve.
|
|
|
|
A villa leszedése nem lesz egyszerű. Aki itt azt az ötletet dobná fel,
hogy egy nagy kalapáccsal a villa közepén lévő tengelyvégre párszor
rágyalázna, az rossz úton jár. Kell kalapács, később. A lényeg, hogy a
villát alulról megtámasztjuk két szögvassal (L-vas) a satupadra meg
fűrészbakra vagy fűrészbakokra. Ekkor a kardán a levegőben lóg a villán
ülve, ami a szögvasakon van. A tengelyt ütve szét is esik a két darab. DE! Ehhez kell a gázégő!
A gáztűzhelyt nem ajánlom, mert az egyéb vegyszerek meg a kardáncsapágy
gumipereme rendesen fog majd bűzleni. Kesztyű is szükséges hozzá. (Még
mielőtt nekilátunk a műveletnek, valami éles eszközzel karcoljuk össze a
villát a tengellyel, az égetés során minden el fog feketedni.) Szóval
a gázégővel felmelegítjük a kardánvillát. Akkor jó a hőfok, ha ráköpve
serceg. Itt jön a jegelés! A jeget a tengely végére nyomjuk, de csak a
tengelyre! A villára nem juthat a jégből vagy annak vizéből, mert
elrontja a tervet. A lényege a módszernek az, hogy az anyagok eltérő hőtágulása
miatt a villa a tengelyről könnyebben lejön. Így nem kell szanaszét
verni mindent kalapáccsal. A tengely vége és a villa bordázott, ezért
nem forognak el egymáson menet közben, és jobban is illeszkednek. Ha
érzésre jól behűtöttük a tengelyt, gyorsan rátesszük a szögvasas
állványra, alumíniumlapot teszünk a tengely végére, rá egy megfelelő
méretű keményfát és azt határozottan ütjük. Szépen szét fog jönni. A
módszerrel megóvjuk a tengely menetes végét. Amíg meleg a csapágy is,
ugyanilyen módszerrel leszedjük. Most már minden feladat teljesítve, a
nehezén túlvagyunk.
|
|
|
|
Mindent alaposan takarítsunk
le drótkefével, ronggyal. Ügyeljünk, hogy a villán lévő összejelölést ne
tüntessük el. Polírpapírral kicsit megcsiszolhatjuk a bordás
felületeket. Az új csapágyat zsírozzuk le, a tengelyt is. Majd tegyük
fel az egyik fém alátétet a tengelyre, utána jöhet a csapágy. Erre jöhet
pár selejtes csapágy, ami kellően felfekszik a kardáncsapágyra, majd
kalapáccsal a helyére ütögethetjük. Ügyeljünk arra, ha már kezd kilógni
a tengely menetes vége, akkor tegyünk még rá csapágyat, nehogy elüssük a
menetet. Ha úgy látszik, hogy a helyére került, akkor jön a villa.
Tegyük a feltett csapágyra a másik alátétlemezt. Még az éles helyzet
előtt győződjünk meg arról, hogy is kell rámennie a villának a
tengelyre. Forgassuk úgy a tengelyt, hogy látszódjon a jel. A villát
pedig azon az oldalon fogjuk meg fogóval, amelyiket megjelöltük
korábban. Így a forró villát csak rá kell tenni a tengelyre. A tengelyt
kenjük meg zsírral. Ismét beizzítjuk a gázégőt. Rendesen felhevítjük a
villát. Ha már jó, akkor gyorsan rátesszük a tengelyre, ügyelve a
jelekre. Majd a rossz csapágyakat alátétnek használva helyére ütjük a
villát. Akkor jó, ha a záróanyát rátéve ugyanannyira rámegy, mint amikor
levettük.
|
|
|
|
|
|
|
Most már
összerakhatjuk a két tengelyt. A fent említett kardánkereszt berakós
módszerrel. Ha kicsit szorul, miután összeraktuk, akkor meg kell
ütögetni kicsit kalapáccsal a villákat. De csak kicsit! Így csökken a
feszültség az alkatrészek közt. Az egyik kereszt, amit vettem normál
formájú, zsírzószemes. A másik is, de valami idétlen konstrukciójú ez a
zsírzószem. Ha beteszem, akkor azonnal szétveri az első kardánfordulat.
Ha nem teszem rá, akkor meg bemegy a por, kosz. Megoldás, ha az egyik
rossz kardánkereszt zsírzócsonkját leszedjük és feltesszük az ilyenre.
Elég kicsi ahhoz, hogy a kardánvillák közt megbújjon, és a kosz se megy
be. Ha nem ilyen használt keresztek voltak a kocsin, akkor.... meg kell
nézni mit is veszünk a boltban. Jól megnézve a dobozon látszik, hogy
milyen kereszt van benne.
|
|
|
|
A kardánt a leszedéssel ellenkező
módon kell visszarakni. Ügyeljünk, hogy a kézifékhuzal a kardán alatt
legyen és ne fölötte. A kéziféket utána be kell állítani. A próbaút
során már nem jelentkezett a zúgás. Sikerült megjavítani a
kardántengelyt. |
Most pár
szót a cikk elején megemlített pótkardánról. A hátsó keresztet kézzel is
alig lehetett mozgatni. Miután szétszedtük, látszott, hogy mi a baj. A
kereszt egyik csonkján hatalmas berágódások láthatóak, más színű is a
zsír (?) benne. A tűgörgők közül egy hiányzik, nem is forognak, mert a
szmötyi annyira megfogta az egészet. Nem kis hangja lehet egy ilyennek
menet közben... A keresztek másfajták, mint amik a kocsiról lejöttek.
Nagy a válluk, ezért nem lehet teljesen kitolni a csészéket kivételkor,
mert a kereszt felül a villa belső peremére. Egy csavarhúzó és kalapács
segítségével vissza kell ütni azt a csészét, amelyik irányból kitoltuk a
keresztet. Ha kellően visszaütöttük, akkor lehet kibújtatni a keresztet.
Ez a művelet több időbe kerül. Mivel ezen gyakoroltuk be a mozzanatokat,
minden ment vissza, ahonnan kijött.
|
|
|
|
|
Forrás: VAZ 2107 típusú
személygépkocsik javítási kézikönyve |