Fűtésrendszer javítás
|
|||||||||||
Nyáron feltűnt, hogy a gázpedál alatt valami folyadék
van a gumitálcán. Kis idő múlva a szőnyegen is csöppök jelentek meg.
Ekkor már sejtettem valamit. Lenyitottam a lábtérfűtés légterelőjét és
szomorúan tapasztaltam, hogy az is nedves. Innen már tudtam, hogy ez
bizony a fűtőradiátor miatt van. Lyukas... |
|||||||||||
|
|||||||||||
Laikusoknak elmondom, hogy az autók gyári
összeszerelését sarkosítva kb. úgy kell elképzelni, hogy felteszik a
gyártósorra a fűtőradiátort, majd elkezdik köré építeni az autót.
Valójában nem így van, de ezt úgyse hiszi el senki, aki hozzáfogott már
valaha is a fűtésrendszer bányászatához. Mint mindig, most is jöjjön egy
kis fejtágítás. |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
Ha készen állunk bebújni a műszerfal alatt frissen ásott
barlangba, akkor 4 db fémpántot kell lepattintani a lábnál lévő
légterelőlap burkolatáról. Ebben van a fűtőventillátor is, a vezetékei a
műszerfalon lévő kapcsolóhoz vezetnek. Majd ezt az alsó elemet célszerű óvatosan
kiügyeskedni a helyéről. Már látható is az immár szabadon mozgó fűtőradiátor... |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
Elsőnek a ventillátort néztem
meg közelebbről. A lapátot rögzítő anyacsavart kell először kihajtani.
Majd a motor alján lévő két csavart. Utána kihúzható az állórészből a
forgórész. Nincs túlbonyolítva a szerkezet. Siklócsapágyakon nyugszik a
motor tengelye. Szénkefék is rendben vannak. Letakarítottam az egészet,
kentem egy kis zsírt ide-oda majd összeraktam. Olyan, mint újkorában.
Az ötágú lapát átmérője 180 mm.
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
A következő lépés az összes műanyag alkatrész
letisztítása volt. A csuklópontokat megkentem zsírral, ezáltal sokkal
könnyebben mozognak. A következő képeken jól látszik, hogy is áll össze
a központi egység a radiátor körül. A felső, kissé rozsdás lappal
szabályozható mennyi levegő jusson a radiátorhoz. Az autóban a műszerfal két
középső levegőfúvókája ettől függetlenül működik. Szóval a belépő levegő
áthalad a radiátor lamellái közt. Onnan három helyre távozhat. A két
oldalsó "csapóajtó" segítségével a műszerfal két szélső légfúvókájához
engedhető, vagy a nagy karral lenyitható alsó ajtón keresztül a
lábtérhez, vagy a szélvédő alatti légréseken keresztül az üvegre. |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
A rendszer lelke a radiátor. Olyan lyukas volt, hogy
hirtelen nem tudtam megjavítani. 4-5 helyen volt megrepedve, köztük a
csöveket rögzítő csavarok tövében is. Rézből van az egész, tehát
forrasztható. A bádogosok által használt min. 500W-os pákával javítható
az ilyen radiátor. Nem akartam akkor vele vesződni, ezért vettem egy
bontott, hibátlan állapotút. A régit nem dobtam el, tartaléknak
megcsinálom. Íme a bontott új radiátor a felszerelt csövekkel: |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
Az összeszerelés a szétszereléssel ellenkező sorrendben történik -
olvasható minden gépkönyvben. Mielőtt nekiláttam volna, kitakarítottam
az autót. Alakítottam egy parányit az elektromos rendszeren. Közvetlenül az akkumulátorról hoztam a vezetékeket a rádió
számára. Eddig amolyan "bárhonnan 12 V-ot csippentek" bekötési elv
szerint működött. Szerencsére soha nem volt piszkálva a vezetékrendszer.
Így nem vált gyilkos kábelköteggé, ami felett órákig ül az ember egy
rajzzal a kezében, fején a fejlámpával és azt vizsgálja, hogy az adott
vezeték vajon piros színű kék csíkkal vagy kék színű piros csíkkal és
egyáltalán honnan jön... |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
Aztán jött a hűtőrendszer feltöltése és légtelenítése. Nyissuk ki a fűtéscsapot is, hogy a radiátor is feltöltődjön. A légtelenítés a legfontosabb művelet. Szánjuk rá az időt, mert a motor épsége a tét. Mikor feltöltöttük a rendszert, indítsuk be az autót. A lényeg, hogy a termosztát kinyitása előtt és után is alaposan masszírozzuk meg a gumi hűtőcsöveket. Ezzel rengeteg légbuborékot irányítunk a hűtő szája felé. A vízszintet mindig figyeljük, folyton utána kell tölteni. Ha már nem jönnek buborékok, és üzemmeleg a motor, akkor kb. 2700-3000-es fordulaton pörgessük a motort, ezáltal a vízpumpa az esetlegesen beszorult levegőt is kimozgatja. Fog jönni, elhihetik. Közben figyeljünk az elejétől kezdve a fűtőradiátor tömítéseire is. Ha semmi vízcsepp vagy szivárgás nem látható, akkor jó munkát végeztünk. Ősszel
aztán, amikor elfordítottam a fűtéscsapot, rögtön folyni kezdett...
Szerencsémre a helyi Ladaboltban az eladó pont akkor hozott pár újfajta csapot. Ezek a régivel és a legtöbb utángyártottal ellentétben
kerámiabetétesek. A víz elzárását egymásba forduló kerámialapok oldják
meg. Elviekben sokkal-sokkal tovább kell bírniuk, mint a gumibetétes
fajtáknak. Származása ismeretlen, még zacskója sem volt. A neten árulnak
ilyesmiket. Oroszországban is gyártanak kerámiabetétes fajtát. De
vigyázni kell, mert azt is hamisítják. Apropó, hamisítás. Fent írtam,
hogy nyáron csak olyan gumialátétet kaptam a radiátorhoz, ami nagyon
lágy volt és hasznavehetetlen. Amit az új fűtéscsaphoz adtak, már
teljesen használhatóak. Jól tartják magukat, ha meghúzom a csavarokat.
Szóval még az ilyen kis apróságok megvásárlása esetén is nagyon kell
figyelni. |
|||||||||||
|
|
||||||||||
|