Elektronikus megszakító
|
|
Mindig eljön a fanatikus autótulajdonos életében az a
pillanat, amikor késznek hitt autóján talál valami igazítani valót.
Netán kísérletezne valaminek a jobbá tételén. Nos egy dolog biztos. A
hobbiautó sosem készül el, mindig akad valami tennivaló rajta, valami
fejlesztés... Tatjana esetében is felmerült a gyújtásrendszer jobbá
tétele. Mielőtt belefognék a mondókámba, leszögezném, hogy a gyújtásom
remekül működik, semmi gond nincs vele. Szépen be lett állítva anno. Tehát ez
egy kísérlet. |
|
Mi is a megszakító
valójában?
|
|
|
|
Akkumulátoros gyújtást szemléltető ábra (kattintásra kinagyítható)
|
|
Most már jöhet a megszakító.
Az akkumulátoros gyújtás legjobban igénybe vett szerkezeti eleme a
megszakító. Íme egy példa a négyhengeres négyütemű motorhoz tartozó
megszakító kalapács percenkénti mozgása. A motor maximálisan megengedett
fordulatszáma 5600, percenként. Az elosztó 2800-at fordul ezalatt. Az
elosztó kalapácsemelő bütyke 4 sarkú, minden fordulat alatt 4 emelést
végez a megszakítón. Vagyis percenként 11 200 emelést. Ez kb. 187 emelés
másodpercenként!
|
|
|
A hagyományos akkumulátoros gyújtásnak is vannak hibái. Az egyik, hogy alacsony fordulaton lassan mozog a megszakító kalapács, így az érintkezők közt szikra keletkezik, ami rongálja azok felületét. Ennek csökkentésére egy kondenzátort kapcsoltak párhuzamosan a megszakítóval. De még ez sem tudja teljesen lecsökkenteni a szikrázást és a felületi roncsolódást. Ráadásul a szikrázás gyengíti a szekunder feszültséget, nincs akkora szikra a gyújtógyertyákon. A bal ábra mutatja a hagyományos és tranzisztoros gyújtás gyújtófeszültsége közti különbséget. |
A kapcsolás
lényege, hogy leveszi a megszakító válláról a munkát. A "megszakítást" a
két MOSFET végzi. Így a megszakítón csak mint jeladó marad a
rendszerben. A MOSFET minden fordulaton egyformán rövid idő alatt
kapcsol. Mindig biztosítva lesz a szikra. A megszakító nem fog beégni,
mert az eredeti 4-5 A helyett csak 100-120 mA áram folyik át rajta.
Továbbá a FET-nek köszönhetően a modul fogyasztása jelentéktelen. Nem
úgy, mint pl. egy tranzisztoros megoldásnak.
|
|
|
|
A működési elve a következő: a
gyári megszakító által adott jelet egy Schmitt-triggeres inverter kapja.
Az IC bemenete védelmet is kapott. Az inverter egy-egy kapuja hajtja a
trafó primer áramának megszakításáért felelős MOSFEt-eket. A két MOSFET
Zener-diódás védelemmel van ellátva a megszakításkor fellépő
feszültségtüskéktől. Az áramkör tápfeszültségéről 12 V-os Zener-dióda
gondoskodik, nyugalmi áram korlátozva van. Szintén szűrve és
zavarmentesítve lett. Egy dióda és egy biztosíték gondoskodik a
fordított tápfeszültség elleni védelemről. |
|
Eredetileg egy gyári irányjelző szerkezet dobozába akartam beépíteni. Kicsi, jól zárható és kultúráltan megvalósítható. A hűtőborda is a dobozba került volna. Mérések bizonyították, hogy nem fog megfőni az elektronika még nyáron sem. A panelt legyártottuk a fekete dobozhoz. Majd abbamaradt a megvalósítása. Tudni kell, hogy a világ legutálatosabb dolgai közé sorolom a műszerdoboz építést. Ezért valami "gyári" megoldáson gondolkoztam. Közben kezembe akadt egy villanyszerelős szerelődoboz. Nagyjából meg is felet a célnak. |
|
|
|
A gyári irányjelző elektronika. Hibás, így jött az ötlet, hogy a dobozát felhasználom. Ám végül más megoldás született...
|
|
Helyet is kerestem neki a motortérben. Egy merevítőlemezen lévő gyári furat lett a felfogatási pont (csak mert a műszerdoboz építésénél már csak a gyári dolgok szétkendácsolását utálom jobban...) Szóval ez a megoldás teljes mértékben nyomtalanul visszaalakítható. 2 mm vastag alumínium lapból vágtam és hajlítottam tartókonzolt. Egy nagy csavar fogja majd a karosszériához. A műanyag dobozt 4 csavar rögzíti a konzolra. A szerelődoboz sajátos kialakítása miatt a 4 csavarra kellett egy nagy alátét. Meg is leltem a megfelelő darabokat. Régi Videoton tévékben szolgáltak, mint a képcsőrögzítő csavar alátétei. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A doboz teteje ki van vágva a MOSFET-ek miatt. Így a hűtőborda kívülre került, ezáltal ideális a hűtése. A borda és a fedél közé szigetelésnek hőálló szilikon került. A vezetékek 0,75 mm² keresztmetszetűek, de ennél nagyobb még jobb. A fekete vezetékek számozva vannak, így nem lehet őket összekeverni. A csatlakozó szintén gyári. Nem árt a nagyobb alkatrészeket ragasztóanyaggal rögzíteni, ugyanis könnyen kirázódhatnak a panelből! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hogy még ütősebb legyen az installáció, a készlethez tartozik egy "bikakábel". Ha esetleg nem szeretne tovább üzemelni az elektronika, csak széthúzom a csatlakozót, a 2-3-as vezetéket összekötöm (megszakítóról jövő-trafóra menő) és már megyek is tovább, teljesen gyári gyújtással. |
|
|
|
Forrás: Ternai Zoltán: A gépkocsi |