|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kisebb-nagyobb javítások voltak rajta az évtizedek
során, de semmi végzetes nem történt. Egyszer szükség volt egy
csapágyazásra és ékszíjcserére a '90-es években. A csapágyak akkor
tekinthetőek rossznak, ha a dobot a pereménél fogva függőleges irányba
mozgatva nagy a holtjátékuk. Az ékszíj oldalon kevésbé feltűnő, mert
lefogja, a
másikon viszont jobban érezhető. Nagyjából 2010 körül megadta magát a gyári Evig
lúgszivattyúja, nem nyomta ki a
vizet és bizony ez a gép akkor is erőnek erejével centrifugál, ha van
benne 20 liter víz. A villámárvíz felmosása után jött a ruhák
morgolódva kifacsarása és teregetése. A gép ezzel együtt megérett egy újabb
csapágyazásra, kerékcserékre. Az egyik fűtőbetét sem volt jó. Tömítések
cseréjével, takarítással fel lett újítva kicsit. Nem is volt gond
2017-ig, amikor ismét feladta a szivattyú a harcot. Ez így elég keveset
ment, de az utángyártott dolgoktól már nem sokat várhat el az ember. A
szétszedésnél derült ki, hogy a sugártörő műanyagja félbetört, tartókonzolja
teljesen elrohadt... |
|
|
|
|
|
|
Megéri manapság egy ilyen öreg masina életben tartása? Röviden: nem. Áramból és vízből is jóval többet kér bármelyik újonnan kapható gépnél. Született néhány cikk ezzel kapcsolatban, amik között van olyan, amelyik alapvető fizikai tulajdonságokkal sincs tisztában. A cikk szerzője csupán elméleti síkon számol a használati útmutatóból kiragadott adatokkal. Márpedig elméleti szakemberből sajnos túlcsordul az országunk. Szerencsére vannak mérési eredményeket tartalmazó írások is, amiből látható, hogy miként teljesít egy öreg Hajdu. Egy bökkenő azonban minden írásban ott van. A megtérülést az olcsón kapható készülékekhez mérik (100.000 Ft alatti kategória), márpedig ez a Hajdu minden volt, csak nem olcsó. Ma is kaphatóak elég drága mosógépek, én is láttam párat. Akár a medián-, akár az átlagbérrel számolva nagyjából 2-3 havi összegről van szó. Ezekkel összevetve a megtérülési idő máris nem 4-6 év, hanem 12-15. Vagyis eddig kéne húznia az újnak, hogy behozza a kisebb fogyasztásból eredő különbözetből az árát a magyar géphez képest. A drágább masina nem azt jelenti, hogy sosem fog elromlani, hanem hogy az alkatrész sem olcsó hozzá. Erről nincs tapasztalatom, de biztos, hogy a drágább is elromlik néha. 5 évente gépet cserélni már csak azért sem okos döntés, mert a régit hulladékként próbálják feldolgozni-újrahasznosítani, az újat pedig nem a Gondos bocsok hordják össze a küszöb elé. Nincs jó megoldás, senki sem akar a patakban mosni. Legyen olcsó és fogyasszon kevesebbet az előzőhöz képest. Ezt akartuk, hát teljesült! |
Nézzük mi maradt az öreg masinából! Ez már akkora
jószág, hogy kilóg a vászonról. Cserébe szerepel kicsit a pepita padló
a balibarna fugával, ha már olyan nagy alapossággal leraktuk anno. A nyitófül jó régen eltörött. Utángyártottnak
a mai napig csak
fehér kapható. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalán a vörös idomok öntöttvasból vannak. A motor hátul, a súlypont alacsonyan, a fedél pedig alumíniumból van. A sportautóknál sincs másképp. Az Energomat Thermal üresen 76 kg, ruhából pedig 4,5 kg mosható vele: |
A tervezők biztonsági okokból elektromos fedélreteszeket építettek be, hogy
centrifugálás idején ne lehessen kinyitni a fedelet. Ezeken a reteszeken halad
át a villanymotor segédfázisa. Az áram hatására a bimetál feltolja a reteszt,
ami megakadályozza az üst két oldalán található rugós stift mozgását. A fedél
nem nyitható és a bimetál hatására a centrifuga motor lassan pörög fel. Ha már beégnek a reteszek, akkor nem fognak
behúzni.
Ilyenkor jön az utólagos átkötésük, hogy ki legyenek iktatva és menjen a
centrifuga üzemmód. Ebben az esetben a centrifugálás kezdetekor a villanymotor hirtelen
indulásától jó nagyot ugrik a gép, odacsapja magát a földhöz. Ha nincs teljesen
megpakolva, akkor a helyzet csak fokozódik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|