A-8M

Gyártó

Muromi Rádiógyár

Származás

Szovjetunió

Év

1959

Jellemzők

Mono autórádió H, K hullámsávok vételére alkalmas. 5+1 db elektroncsővel rendelkezik. A vibrátoros tápegység egyenirányítása itt még elektroncsővel történik. 12V-os rendszerű negatív testelésű járművekben használható. Hangolása variométerrel történik. A jobb oldali gombbal lehet hangolni illetve hullámsávot váltani. Kihúzott állapotban középhullámot vesz, betolva hosszúhullámú az adás. A skálamutatót teljesen fém mechanika mozgatja, a gomb forgatásával ellentétes irányban halad.
Rádiófrekvenciás adatok: Érzékenység: HH: 250 μV; KH: 150 μV. Szelektivitás: HH: 20 dB; KH: 18 dB. Tükörszelektivitás: 20 dB.
Hangfrekvenciás adatok: Kimeneti teljesítmény: 1,5 W. Teljesítményfelvétel: 45 W.

Méret

Rádió: 202x72x202 mm; 3,2 kg. Tápegység: 176x72x137 mm, 2 kg.

Egyéb

Az A-8M típus a Moszkvics 402/403 modell rádiója volt. Testvérmodellje az A-8, amely a GAZ M20 Pobjeda autókhoz készült. Valamivel vékonyabb kivitelű ennél. 1955-től kezdve gyártják. Egy évre rá jelent meg a Moszkvics-verzió.
Tápegysége a VP-8 típus. Lelke a VSZ-12 vibrátor. Működése a relékhez hasonló. Elektromechanikus alkatrész. Az 1940-es évektől terjedt el elsősorban az autórádiók tápellátásánál illetve ott, ahol nem volt kiépített villamos hálózat. A rádióból jövő 12V egyenfeszültséget szaggatja, amit feltranszformálva elektroncsöves egyenirányítás segítségével kb. 280V feszültséget szolgáltat a rádiócsövek számára. Az elektroncsöves vagy szelénes egyenirányítás helyett használható lenne a vibrátor is erre a feladatra, ekkor szinkron vibrátorról beszélünk. A kapcsolóüzemű tápegység elődjének is tekinthető. Mivel mozgó alkatrészről van szó, az érintkezők oxidálódása, a rugók fáradása a leggyakoribb hibaok. Az alkatrész hermetikusan lezárt alumínium palástban van elhelyezve, rugalmas gumiágyazattal. Az egész pedig egy foglalatba csatlakozik a tápegységben. Működése közben mindössze apró zümmögés hallatszik.
A rádióban leggyakrabban a forrasztás helyett hegesztett kötéseket alkalmaztak.